Abstract:
هدف پژوهش حاضر برسی آموزش و پرورش فراگیر و معایب و مزایای آن است. روش
پژوهش مروری است. آموزش فراگیر یعنی برخورداری همه جانبه همه کودکان از امکانات
جامعه و تسهیل شرایط و امکانات به منظور بهره مندی دانش آموزان با نیاز های ویژه از
آموزش عمومی در کنار سایر دانش آموزان. در این رویکرد اعتقاد براین است با فراهم
شدن امکانات لازم همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرند. لذا توجه به آموزش فراگیر
و برنامه ریزی برای اجرای آن ضرورتی انکار ناپذیر است و بدیهی است که انجام این امر
باید هرچه زودتر آغاز شود. از این رو در دهه های اخیر در حوضه آموزش و پرورش
استثنایی یا ویژه، رویداد های زیادی رخ داده، پژوهش های فراوانی انجام شده، روش ها
و راهبرد های گوناگونی ارائه شده و افق های روشنی آشکار شده است؛ که در این مقاله
به بیان این راهبرد ها و معایب و مزایا ها می پرداخته شده است . و ما در آخر باید دانش
آموزان دارای نیاز های ویژه را در کلاس خود بپذیریم و با توجه به فراهم کردن شرایط
مناسب برای حضور آنان زمینه یادگیری و ایجاد اعتماد بنفس را در آنها ایجاد کنیم تا
خود را عضو اجتماع قلمداد کنند و همراه با همسالان در مدارس عادی آموزش یابند و
امید به زندگی را از آنان نگیریم.
Machine summary:
و ما در آخر بايد دانش آموزان داراي نياز هاي ويژه را در کلاس خود بپذيريم و با توجه به فراهم کردن شرايط مناسب براي حضور آنان زمينه يادگيري و ايجاد اعتماد بنفس را در آنها ايجاد کنيم تا خود را عضو اجتماع قلمداد کنند و همراه با همسالان در مدارس عادي آموزش يابند و اميد به زندگي را از آنان نگيريم .
بنا بر اين در سال هاي اخير، در نظام آموزش و پرورش ايران ، تلاش هايي براي پيوستن دانش آموزان استثنايي يا دانش آموزان با نياز هاي ويژه به کلاس هاي عادي، به منظور فراهم کردن فرصت هاي برابر، بدون توجه به متفاوت بودن آنان انجام شده است .
در سال ١٩٩٤ با حضور نماينده گان نظام آموزش و پرورش و ٢٥ سازمان بين المللي در کنفرانس جهاني آموزش در اسپانيا با موضوع «آموزش افراد داراي نياز هاي ويژه » چهار چوب آموزش و ايجاد فرصت فرصت هاي آموزشي برابر براي دانش آموزان استثنايي و حق دسترسي آنان به مدارس عادي مور توافق قرار گرفت .
ما بايد دانش آموزان داراي نياز هاي ويژه را در کلاس خود بپذيريم و با توجه به فراهم کردن شرايط مناسب براي حضور آنان زمينه يادگيري و ايجاد اعتماد بنفس را در آنها ايجاد کنيم تا خود را عضو اجتماع قلمداد کنند و همراه با همسالان در مدارس عادي آموزش يابند و اميد به زندگي را از آنان نگيريم .