Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر کارآفرینی سازمانی است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل ۲۵۰ نفر از کارکنان بانک ملت شعب تهران است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۱۵۱ نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد است که روایی و پایایی آن ها برای تمامی سازه ها قابل قبول است. برای بررسی تاثیر متغیرها بر یکدیگر، مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از حداقل مربعات جزیی PLS انجام گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بازاریابی داخلی بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد بازارایابی کارآفرینانه از قبیل ارتباطات داخلی، آموزش و پاداش و قدردانی نیز بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارند.
The purpose of this study is to investigate the impact of internal marketing on organizational entrepreneurship. This research is a survey type in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The statistical population of the study includes 250 employees of Bank Mellat Tehran branches who were selected by simple random sampling. Using Cochran's formula, 151 people were selected as the research sample. The main tool of data collection is standard questionnaires whose validity and reliability are acceptable for all structures. To investigate the effect of variables on each other, structural equation modeling was performed using PLS partial least squares. Findings indicate that internal marketing has a positive and significant effect on organizational entrepreneurship. The results also showed that the dimensions of entrepreneurial marketing such as internal communication, training and reward and appreciation have a positive and significant effect on organizational entrepreneurship.
Machine summary:
از اینرو هدف تحقیق حاضر در راستای موارد مطرح شده، شناسایی تاثیر بازار Lizcano & Mshothola داخلی بر کارآفرینی سازمانی در بانک ملت شعب تهران است که سعی میشود از طریق مرور ادبیات و تجزیه و تحلیل دادههای جمع شده، این هدف تحقق یابد.
محققین سه وظیفه اصلی را برای بازاریابی داخلی در نظر میگی > - انتشار اطلاعات به همه گروه های داخلی درگیر در فعالیت های بازاریابی یا تحت تأثیر فعالیتهای بازاریابی، برای اجرای کارآمد تصمیمات بازاری > - توسعه شایستگی، به ویژه در جایی که سازمان محصول است (به عنوان مثال، در مشاغل خدماتی) مهم > - توسعه و نگهداری سیستم های انگیزشی که عملکرد بازاریابی را پاداش می دهد (جلیلوند و همکاران، 20 > بازاریابی داخلی از دیدگاه کیوآی و همکاران (2021)، دارای سه بعد ارتباطات داخلی، آموزش و توسعه و پاداش و قدردانی کارکنان میب Sasser & Arbeit Imani et al Qiu et al ارتباطات داخلی: شیوههایی را به تصویر میکشد که از طریق آن شرکتها روابطی بین ذینفعان داخلی ایجاد میکنند و اطلاعات را در سطوح سازمانی منتشر میکنند.
با توجه به مطالب مطرح شده و اهدافی که تحقیق حاضر دنبال میکند، فرضیههای تحقیق حاضر و مدل مفهومی تحقیق به صورت زیر است: - بازاریابی داخلی بر کارآفرینی سازمانی بانک ملت شعب تهران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
همچنین نتایج به دست آمده از فرضیههای دیگر تحقیق حاکی از این است که ابعاد بازاریابی کارآفرینانه از قبیل ارتباطات داخلی، آموزش و توسعه و پاداش و قدردانی نیز به عنوان عوامل مهم در توسعه کارآفرینی سازمانی شناخته میشوند.