Abstract:
ایرانیان بیش از سه هزار سال است که شب یلدا -زاد شب ایزد فروغ را در شب ۱ دیماه -۲۱ دسامبر جشن میگیرند.
این روز در مسیحیت مقارن با تولد مسیح است که در سده چهارم میلادی بر اثر اشتباه در محاسبه سالهای کبیسه، به
25 دسامبر تغییر یافت. در کلیساهای سرتاسر اروپا نشانههای بسیاری از دین مهر در سدههای آغازین مسیحیت برجای
مانده است. آیین مهر قرنها نام فراموش شدهای در اروپا بوده و حتی در سدههای پانزدهم و شانزدهم میلادی» باستان
شناسان یادمانهای کشف شده مهری را نمایانگر خدایان و قهرمانان افسانهای رم میپنداشتند. لیکن در سالهای اخیر
با مطالعه آیین مهر اشتراکات زیادی میان ویژگیهای نمادین این آیین با دین مسیحیت به دست آمده است. این مقاله با
این سوال که ویژگیهای نمادین مشترک میان آّیین مهر و مسیحیت در چیست؟ به این نتیجه نایل شد که اشتراکات این
دو دین نه تنها در ظواهر نمادین که بعضا در مفاهیم پایهای و مراحل سیر و سلوک نیز بسیار است. لیکن از آنجا که آباء
کلیسا جهت رواج هرچه بیشتر مسیحیت راهی جز برانداختن و نابودی آیین مهری و عناصر آن نداشتند» از این رو بسیاری
از نمادها و شعایر این آیین را با اندکی تغییر در شکل و یا در مفهوم وارد دین مسیحی کردند تا بتواند طرفداران پرشمار
آیین مهری را به سوی خود جذب کند. از این رو برخی از شعایر کم کم چنان در مسیحیت رسوخ کرد که بخش لاینفک
آن گردید. این پژوهش با استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از فنون مطالعات اسنادی - کتابخانه ای و
مشاهده انجام پذیرفته است.
It’s about more than 3 thousand years that the Iranians have celebrated “Yald” in 21th December. This day is celebrated in the Christian world at the birth of Christ, which was changed to December 25th in the fourth century AD due to the mistake of calculating leap years. Many churches throughout Europe have been marked by many signs of Mithraism in the early centuries of Christianity. For the church, Mithraism was intrusive, and its memorials from the Roman Empire show that it is welcoming and gratifying among the people. Clergies have tried a lot to vanish Mithraism. So by their attempts, Mithraism was a forgotten name for a long period in Europe, and even in the 15th and 16th centuries, archeologists considered Mithraism memorials as a symbol of mythical gods and heroes of Rome. But in recent years, by studying the Scriptures, there are many similarities between the symbolic characteristics of this religion and Christianity. The influence of the Mihr on the Western lands and the survival of its origins in Christianity, as well as its survival as pictorial symbols that are repeated or re-established in the next period, have confirmed the adoption of firm foundations of Mithraism, which has been able to accept changes in Concepts but preserve several characters such as symbols, shapes, or vice versa, by preserving concepts and changing its manifestation such as form and manner, survive to the present time as a one of most popular religion in early Christianity. This led officiates to acquire the manifestations of Mithraism and entering them into Christianity, in order to gather followers and attract fans towards themselves through capturing the appearance of Mithraism, and sometimes even by adding some of concepts of this popular rite such as the "Prophet of Peace and kindness and the Savior". This article deals with this question: what are the common symbolic features of Christianity? It was concluded that the commonality of these two religions is not only in the symbolic appearances, which is also often found in the basic concepts and paths of conduct. Moreover, we could result that in a specific period of time these tow religions could attract a lot of people due to the promising and at the same time kind character, which could help suffering peoples and soothe their pains. In this regard, the descriptive-analytical method and the library and observational method are used.
Machine summary:
بهروز در کتاب " تقويم تاريخ در ايران ، از رصد زردشت تا رصد خيام ، زمان مهروماني ،" نشان داد که "کيش مهري اخير" که پانصد سال دين رسمي شاهنشاهي اشکاني و امپراطوري روم بوده با ظهور شخصيت تاريخي مهر آغاز شده است » (مقدم ، ١٣٨٠، ١٤) ٥- همزماني تولد مهر ومسيح و گستردگي آيين مهر در خصوص شخصيت ، ميلاد مهر و دوره تاريخي آيين او، روايات مختلفي در نوشته هاي تاريخي آمده است که گاه در تناقض با يکديگر نيز هستند که در اينجا به نمونه هايي مهم از آنها اشاره مي گردد.
علاوه بر شباهت هاي ياد شده مي توان به وجود سنگاب در مدخل مهرابه ها اشاره کرد 16 که امروزه معمولا همانند آن را در مدخل کليساها مي گذارند که مومنان هنگام ورود به نشانه تطهير، انگشت خود را در آن فرو مي برندبه عنوان مثال مي توان به زيرزمين کليساي سنت کلمنت اشاره کرد که در آن مهرابه اي موجود است که از زمان حضور و گسترش آيين مهر در اروپا باقي مانده است .
الئونوردورنر نيز در مقاله خود با عنوان «خداي کلاه به سر» چنين بيان مي کند که : «از زماني که ميترا(مهر) در آسياي صغير و اروپا مورد پرستش قرار گرفت ، بر اساس تمامي شواهد و مدارک موجود، کلاهي همانند کلته کنوني پاپ به سر داشته که طراحي آن بر اساس هنر ايراني بوده است ، اين کلاه با گذشت زمان ، به کلاهي نرم تغيير شکل يافته و نماد آسياي صغير شده است .