Abstract:
زمینه و هدف: یادگیری مبتنی بر مغز به روشهای آموزشی، طرحهای درس و برنامههای مدرسهای اشاره دارد که بر اساس آخرین پژوهشهای علمی شامل نحوه یادگیری مغز از جمله تحول شناختی، اجتماعی، و احساسی است. هدف این پژوهش، بررسی عناصر الگوی برنامه درسی مبتنی بر مغز در دوره پیشدبستانی و اعتباربخشی آن است.
روش: این پژوهش با رویآورد کیفی و روش تحلیل مضمون به بررسی عناصر اساسی برنامه درسی مبتنی بر مغز میپردازد. برای شناسایی و استخراج مضامین برنامه درسی در دوره پیشدبستانی، از اسناد و مدارک برنامههای درسی دوره پیشدبستانی و برنامه مبتنی بر مغز و نظرات متخصصان علوم اعصاب و علوم تربیتی استفاده شد. روش تحلیل اطلاعات، توصیف مبانی و تحلیل و استنتاج نظری بود.
یافتهها: مضامین ناظر بر اهداف برنامه درسی در این برنامه بر سه سازه اصلی شناختی، نگرشی، و مهارتی تکیه دارد. در بخش محتوای آموزشی، هنرهای زیبا، یادگیری مهارتهای اجتماعی- هیجانی، یادگیری زبان و ریاضی، مهارتهای زندگی، ایمنی، و علوم تجربی؛ و در بخش راهبردهای یاددهی و یادگیری، استفاده از راهبردهای مبتنی بر فعالیت، مبتنی بر هنر، یادگیری مشارکتی، آموزش مستقیم، راهبردهای یادگیری مستقل و مهارت تفکر، و راهبرد کاربست فناورانه شناسایی شدند. توجه به ارزشیابیهای تشخیصی، فرایندی و برآیندی، و استفاده از روشهای ارزشیابی گوناگون، مورد توجه این الگو بود. روایی الگوهای پیشنهادی با استفاده از فرمول نسبت روایی محتوا و جدول لاشه مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
نتیجهگیری: برنامه درسی طراحی شده ناظر بر توجه به ابعاد مختلف برنامه درسی از جمله هدف، محتوا، روش و ارزشیابی بوده و اعتبار الگوی مذکور توسط متخصصان و صاحبنظران بررسی و مورد تایید قرار گرفت؛ در نتیجه استفاده از آن در دوره پیشدبستانی پیشنهاد میشود.
Background and Purpose: Brain-based learning refers to teaching methods, lesson planings, and school programs that are based on the latest scientific research about how the brain learns, including such factors as cognitive, socially, and emotionally development. This research aimed to study the components of the brain-based curriculum model in pre-school and its accreditation. Method: This study examines the core components of the brain-based curriculum with a qualitative approach and a method of subject analysis. To identify and extract curriculum items emphasizing the brain-based approach in preschool, literature of pre-school curriculum, and curriculum based on the brain and the viewpoints of neuroscience and educational experts were used. The method of information analysis was to describe the basics and theoretical inquiry and deduction. Results: The findings indicated that the content of the curriculum objectives in this program relies on three main cognitive, attitudinal, and skillful structures. In the educational content, fine arts, learning social-emotional skills, learning language and math, life skills, safety, and experiential sciences were identified, in teaching and learning strategies, using activity-based strategies, art, participatory learning, direct teaching, and independent learning strategies and thinking skills and technology implementation strategies were identified. Considering the diagnostic, process, and evaluation, the use of various evaluation methods was considered by this model. The validity of suggested patterns was evaluated using the content validity ratio and the Lavasheh table. Finally, the validity of the proposed model was confirmed by a CVR = 0.84. Conclusion: The designed curriculum pays attention to the various dimensions including purpose, content, methodology, and evaluation, and its use in the preschool is recommended