Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی هوش هیجانی ، سبک های مقابله ای و تاب آوری دانش آموزانی که افکار
خودکشی دارند با دانش آموزان عادی انجام شد.
روش پژوهش حاضر پس رویدادی و از نوع علی _ مقایسه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش ، تمامی دانش
آموزان دختر و پسر پایه دهم مقطع متوسطه ی دوم شهر قیدار بوده است. 180 نفر ( 90 نفر دارای افکار
خودکشی و 90 نفر عادی) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب گردید.
ابزار گردآوری اطلاعات شامل ، پرسشنامه های افکار خودکشی ASQ ،هوش هیجانی بار – ان ،مقیاس مقابله نوجوانان فرایدنبرگ و لوییس،مقیاس تاب آوری کانر- دیویدسون، بود.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ، آزمون t و تحلیل واریانس چند متغیره بود.
نتایج پژوهش نشان داد هوش هیجانی و تاب آوری دانش آموزان دارای افکار خودکشی پایین تر از دانش
آموزان عادی است (P>0/01)دانش آموزان دارای افکار خودکشی از سبک مقابله نابارور بیشتر از دانش
آموزان عادی استفاده می کنند و از سبک مقابله بارور و سبک مراجعه به دیگران نسبت به دانش آموزان عادی کمتر استفاده می کنند(P>0/01)
Machine summary:
نام نويسنده مسئول : پروين محمدي گوندره تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٨/٤ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١٠/٥ پژوهش حاضر با هدف مقايسه ي هوش هيجاني ، سبک هاي مقابله اي و تاب آوري دانش آموزاني که افکار خودکشي دارند با دانش آموزان عادي انجام شد.
حميدي ( ١٣٨٦ ) ، محمدي ، ترابي و غرايي (١٣٨٧ ) ، بشارت ، نادعلي و عزيزي (١٣٨٩) در پژوهشهاي خود دريافتند بين سبک هاي مقابله اي با هوش هيجاني ارتباط معنا دار وجود دارد با توجه به شواهد پژوهشي و اهميت سه مولفه هوش هيجاني ، سبک هاي مقابله اي و تاب آوري در بروز افکار و رفتارهاي خودکشي گرايانه در گروه نوجوانان ، و از آن جاييکه اختلال اضطراب به عنوان پيش بيني کننده ي مسقل افکار و رفتارهاي خودکشي گرا پس از کنترل افسردگي و ديگر اختلالات رواني است (گولد و همکاران ، ١٩٩٨ ) و متغير هوش هيجاني و استفاده از سبک هاي مقابله اي کارآمد و بارور و 1 - Emotional Intelligence انعطاف پذيري روانشناختي و تاب آوري همگي در کنترل اضطراب و استرس نقش موثري دارند ، ارزيابي اين سه متغير در دانش آموزان ، جهت پيشگيري از خودکشي و مداخله در بحران به خصوص در دوران پرهيجان و بي ثبات بلوغ اهميت ويژه اي پيدا مي کند و اين پژوهش به بررسي اين موضوع پرداخته است .