Abstract:
امروزه بر اساس برنامه های آموزشی، پرورشی و درسی مناسب، آموزش و پرورش تیزهوشان برای
رسیدن به اهداف خود تلاش میکند تا دانش آموزان تیزهوش و با استعداد را به سطح بالایی از چالش
و پیچیدگی آموزشی برساند. از آنجا که، دانش آموزان استعداد های درخشان علاقهمند هستند خارج
از قالب های تکراری مدارس عادی به یادگیری و آموزش بپردازند و فرصت کافی برای بررسی مطالب
از ابعاد مختلف را داشته باشند، نیاز است شیوه های مختلف آموزش و برنامه های درسی متناسب با
استعداد های آنها بر اساس تفاوت های فردی این دانشآموزان طراحی شود. لذا عدم وجود یک برنامه
منعطف و همچنین تفاوت در شیوه های تدریس برای دانشآموزان توسط معلمان، متولیان امر را بر
آن داشته تا یک برنامه درسی برای همه دانشآموزان با نیاز های متفاوت طراحی و اجرا نمایند. از آنجا
که اصلاح برنامه های درسی تیزهوشان تنها با پژوهش و واکاوی مبانی نظری تیزهوشی و بهرهمندی
از تجربیات سایر ملل ممکن میگردد، توجه به گسترده بودن زمینه های استعدادی، لزوم تجدیدنظر
در محتوا های آموزشی و شیوه اجرایی و آموزشی را طلب میکند و وسعت طیف های استعدادی
برخواسته از تفاوت های فردی نیازمند توجه ویژه سازمان آموزش و پرورش و تغییرات بنیادی در
تخصیص بودجه و اصلاح قوانین آموزشی و درون سازمانی دارد . این پژوهش با روش کتابخانه ای سعی
دارد ضمن تشریح اهمیت و ضرورت مدارس استعداد های درخشان، روش های آموزش کودکان
تیزهوش را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار داده و چالش های آموزشی آنان را واکاوی کند.
Machine summary:
از آنجا که ، دانش آموزان استعداد هاي درخشان علاقه مند هستند خارج از قالب هاي تکراري مدارس عادي به يادگيري و آموزش بپردازند و فرصت کافي براي بررسي مطالب از ابعاد مختلف را داشته باشند، نياز است شيوه هاي مختلف آموزش و برنامه هاي درسي متناسب با استعداد هاي آنها بر اساس تفاوت هاي فردي اين دانش آموزان طراحي شود.
استعداد هاي درخشان ، دانش آموزان تيزهوش ، روش آموزش مقدمه مفهوم سرآمدي ١(تيزهوشي) به عنوان يکي از مفاهيم محوري رشته روانشناسي کودکان با نياز هاي ويژه ، در عصر حاضر دستخوش چالش ها و ابهامات فراواني شده است .
A. 29 - National Association for Gifted Children 30 - Abu- jaberr 31 - Elite 32 - Genius 33 - Talented 34 - Gifted 35 - Development 36 - Potential 37 - Achievement 38 - Eminence 39 - subotnik گروهي نيز اصطلاح تيزهوشي را به افرادي اطلاق ميکنند که قدرت فوق العاده اي در جنبه هاي وسيع و مختلف تواناييهاي ذهني داشته باشند (افروز، ١٣٩٥).
با اين حال ، کودکان تيزهوش نيازهاي خاصي دارند که بايد با توجه 40 - schuler 41 - Harmer 42 - National Association for Gifted Children(NAGC) 43 - Freeman 44 - Sternberg 45 - Chamberlain 46 - Pierce 47 - Robertson 48 - Niehart 49 - cooper 50 - Hertzberg به آنها، خدمات ويژه و وسيعي به آنها ارائه شود.
New theories and methods of identifying gifted student and their education.
Journal of Educational, Research on Gifted & Talented student, 71, 245-260.
Journal of Educational, Research on Gifted & Talented student, 71, 245-260.
org/resources- publications/resources/gifted-education-us [47] National Organization for Development of Exceptional Talents.