Abstract:
هدف پژوهش بررسی پیش بینی اختلالات درونی سازی و برونی سازی در دانش آموزان دختر و پسر
بر اساس عملکرد خانواده بود. در این پژوهش، روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی – مقایسه ای
بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان استان مازندران
(در مجموع 091380 ، به تفکیک دختر 49313 و پسر 42067) بود که با استفاده از روش نمونه گیری
خوشه ای تعداد 382 دانش آموز ( 180 دختر و 202 پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه
عملکرد خانواده ( FAD ) اپشتین، بالدوین و بیشاب ( 1983 ) و پرسشنامه خود گزارش دهی نوجوان
( YSR ) آخنباخ و رسکورلا ( 2001 ) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری
داده ها از آزمونهای تحلیل کواریانس و t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین
دختران و پسران در متغیرهای اختلالات درونی سازی، برونی سازی و عملکرد خانواده تفاوت معناداری
وجود دارد. در واقع اختلالات درونی سازی و عملکرد خانواده در دختران بیشتر و اختلالات برونی سازی
در پسران بیشتر است. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت با توجه به شرایط ویژه نوجوانان،
هر گونه نارسائی در عملکرد خانواده آثار منفی بر رفتار فرزندان می گذارد و بروز مشکلات رفتاری را
در آنها تسهیل می کند.
Machine summary:
پيش بيني مشکلات رفتاري بروني سازي و دروني سازي نوجوانان دختر و پسر بر اساس عملکرد خانواده باب الله بخشي پور١، فاطمه متولي ٢ 1 استاديار دانشگاه پيام نور ساري .
نام نويسنده مسئول : باب الله بخشي پور تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٣/١٠ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٥/١٦ هدف پژوهش بررسي پيش بيني اختلالات دروني سازي و بروني سازي در دانش آموزان دختر و پسر بر اساس عملکرد خانواده بود.
نتايج پژوهش نشان داد بين دختران و پسران در متغيرهاي اختلالات دروني سازي، بروني سازي و عملکرد خانواده تفاوت معناداري وجود دارد.
شاخص آماري ميانگين و انحراف استاندارد متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویرصفحه) به منظور بررسي تفاوت دختران و پسران در متغيرهاي عملکرد خانواده ، اختلالات دروني سازي و بروني سازي از آزمون t استفاده شد که نتايج در جدول ٢ نشان داده شده است .
آزمون t مستقل براي مقايسه عملکرد خانواده ، اختلالات دروني سازي و بروني سازي (رجوع شود به تصویرصفحه) 4 - Child Behavior Checklist for Ages 6-18 5 -Youth Self – Report (YSR) 6 -Teacher's Report Form (TRF) نتايج جدول نشان ميدهد ميان دختر و پسر از لحاظ اختلالات دروني سازي تفاوت معني داري وجود دارد (٤٥٥=t و ٠٠٠٠١>p) يعني اختلالات دروني سازي دختران بيشتر است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر پيش بيني مشکلات رفتاري بروني سازي و دروني سازي نوجوان دختر و پسر از طريق عملکرد خانواده بود.
ناصح و همکاران (١٣٩٦) نيز اشاره ميکند که فقدان مهارت هاي اجتماعي و ضعف عملکرد خانواده زمينه بروز اختلال رفتاري برون سازي شده در نوجوانان ميشود.