Abstract:
هدف: بسیاری از دانشگاههای برتر جهان، تصمیم گرفتهاند که آموزش مجازی را در نیمسال آینده برگزار کنند. در کشور ایران هم، پیشبینیها وضعیت قرمزی را برای برخی مناطق از لحاظ شیوع کرونا نشان میدهند. همچنین، تعدادی از دانشجویان دانشگاهها در این مناطق سکونت دارند. بنابراین، در برنامهریزی نیمسال آینده باید تمرکز بیشتری روی آموزش مجازی صورت پذیرد. طبق دستورالعملهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران، آموزش دانشجویان باید به گونه دو بخشی شامل آموزش مجازی و آموزش حضوری به اجرا در آید. در آموزش حضوری با نیازمندیهای فضای آموزشی، دانشجویان به رستههایی تقسیم میشوند به شکلی که اجرای پروتکلهای بهداشتی در دانشگاه و فضای آموزشی شدنی باشد. به این منظور در این پژوهش یک مدل بهینهسازی ریاضی برای تخصیص هفتههای ترم تحصیلی به دانشجویان رستههای مختلف در شرایط کرونا زیستی ارائه شده است.
روش: در این مقاله، برای تعیین هفتههای خاص به دانشجویان رستههای مختلف در طول ترم تحصیلی در آموزش حضوری، یک مدل بهینهسازی ریاضی به صورت برنامهریزی غیر خطی با متغیرهای صحیح پیشنهاد میشود. در تابع هدف مدل، توزیع دانشجویان در فضای آموزشی طی هفتههای متوالی در طول ترم تحصیلی به گونهای انجام میشود که بیشینه پراکندگی ممکن را، به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا داشته باشد.
یافتهها: این مدل برای تخصیص هفتههای خاص به دانشجویان رستههای مختلف در دانشگاه (به صورت عمومی)، پیادهسازی شده و به کارگیری آن نتایج مثبتی را برای تصمیم گیرندگان، به صورت خاص در دانشگاه علامه طباطبایی، به همراه داشته است.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از پیادهسازی و اجرای مدل، چشمانداز روشن و مثبتی را برای تصمیم گیرندگان در دانشگاه به همراه خواهد داشت. برای ادامه این پژوهش، باید مدل بهینهسازی دیگری برای هر دانشکده با در نظر گرفتن محدودیتهای هر گروه آموزشی طراحی و اجرا گردد.
Objective: Many of the world's top universities have already decided to hold the next semester with e-teaching. In Iran, too, the forecasts show a red situation for some areas in terms of corona prevalence. Also, several university students live in these areas. In planning the next semester, therefore, more focus should be on e-teaching. According to the instructions of the Ministry of Science, Research and Technology in Iran, education should be implemented in two parts, including e-teaching and face-to-face training. In face-to-face education with the needs of the educational space, students are divided into disciplines so that the implementation of health protocols in the university and educational space is possible. For this purpose, in this research, a mathematical optimization model is presented to allocate semester weeks to students of different disciplines in coronary-living conditions. Methods: In this paper, to determine specific weeks for students of different disciplines during the semester in face-to-face education, a mathematical optimization model is proposed in the form of nonlinear programming with integer variables. In the objective function of the model, the distribution of students in the educational space during consecutive weeks during the semester should be done in such a way that it has the maximum possible dispersion to prevent the spread of coronary heart disease. Results: This model has been implemented to allocate semester weeks to students of different majors at universities, in general, and its use has brought positive results for decision-makers, particularly at Allameh Tabataba’i University. Conclusion: The results obtained from the implementation and execution of the model will bring a clear and positive perspective for decision-makers in universities. To continue this research, another optimization model should be designed and implemented for each faculty, taking into account the limitations of each department
Machine summary:
به اين منظور در اين پژوهش يک مدل بهينه سازي رياضي براي تخصيص هفته هاي ترم تحصيلي به دانشجويان رسته هاي مختلف در شرايط کرونا زيستي ارائه شده است .
روش : در اين مقاله ، براي تعيين هفته هاي خاص به دانشجويان رسته هاي مختلف در طول ترم تحصيلي در آموزش حضوري ، يـک مدل بهينه سازي رياضي به صورت برنامه ريزي غير خطي با متغيرهاي صحيح پيشنهاد مي شود.
يافته ها: اين مدل براي تخصيص هفته هاي خاص به دانشجويان رسته هاي مختلف در دانشگاه (به صورت عمومي )، پياده سازي شده و به کارگيري آن نتايج مثبتي را براي تصميم گيرندگان ، به صورت خاص در دانشگاه علامه طباطبايي، به همراه داشته است .
هدف اصلي اين مقاله ، ارائه يک مدل بهينه سازي رياضي براي تخصيص هفته هاي ترم تحصيلي به دانشجويان رسته هاي مختلف طي آموزش حضوري آنان است به گونه اي که پراکندگي آن ها طي مدت حضور در کلاس ها در فضاي آموزشي بيشينه گردد.
در اين قسمت ، يک مدل بهينه سازي رياضي غير خطي (آيزلت و سندبلوم ٣، ٢٠١٩) جهت تخصيص هفته به دانشجويان در رسته هاي مختلف ارائه ميگردد و عناصر آن شامل فرضيات مدل ، پارامترهاي ورودي مدل ، متغيرهاي تصميم گيري، محدوديت ها و همچنين تابع هدف ، توضيح داده ميشوند.
Raja Murugadoss & Krishna Kishore 6 Schreck, Baretton & Schirmacher 7.
University course timetabling using graph- based hyper heuristics.