Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد تحصیلی و اضطراب
امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بود. پژوهش حاضر نیمه تجربی و به
صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره دوم
متوسطه شهراصفهان می باشد که نمونه ی آماری شامل 30 نفر از دانش آموزانی که دارای عملکرد
تحصیلی پایین و اضطراب امتحان بالا بودند، بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت
تصادفی در دو گروه آزمایش ( 15 نفر) و کنترل ( 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه
های اضطراب امتحان ساراسون ( 1957 ) و عملکرد تحصیلی فام وتیلور ( 1999) بود. پس از انجام
پیش آزمون، بر گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش تعهد در 8 جلسه ی 5 / 1 ساعته انجام گردید
سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار21 SPSS و با
استفاده از آمار توصیفی میانگین و انحراف داده ها توصیف و سپس مفروضه ها با روش آماری
تحلیل کوواریانس و کوواریانس چندمتغیره تحلیل شده است. نتایج نشان داد که آموزش درمان
مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم
متوسطه شهر اصفهان تاثیر گذار بوده است. درمانگران میتوانند از این رویکرد درمانی جهت بهبود
عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان استفاده کنند.
Machine summary:
نام نويسنده مسئول : لطيفه سادات مدنيان تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٥/٧ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٧/٨ هدف از پژوهش حاضر تاثير آموزش درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر عملکرد تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بود.
نتايج نشان داد که آموزش درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر عملکرد تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان تاثير گذار بوده است .
بنابراين محقق در صدد پاسخ به اين سوال است که آيا درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر عملکرد تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان تاثيرگذار است ؟ 11.
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر تاثير آموزش درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر عملکرد تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بود.
اين نتايج همسو با پژوهش هاي رضاپور،احمدي اردکاني و شيري(١٣٩٨)، ميرصالح ، اردکاني و شيري(١٣٩٦) و پاليليوناز، بليزل و ديکسان (٢٠١٨) که نشان دادند درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر عملکرد تحصيلي تاثير دارد و پژوهشهاي بزرگي، بيات ، اصفهاني اصل (١٣٩٨)، صنفي خاني،ناجيان تبريز،خضري مقدم ،فضيلت پور و همکاران (١٣٩٨)، ابدالي،گل محمديان و رشيدي(١٣٩٨)، حبيب اللهي، عابدي، نادري و مظاهري(١٣٩٧) ، ايرواني و طاهريان (١٣٩٥) و الن ، بلوت ، هومان ، موريسون ، لوين و همکاران (٢٠١٤) که نشان دادند درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر اضطراب امتحان تاثير داشته است .