Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر استفاده از امکانات آموزشی الکترونیک بر استدلال ادراکی و حافظه
کاری کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. روش این پژوهش آزمایشی، با طرح پیش آزمون-
پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری آن را کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه دوم
ابتدایی شهر بجنورد تشکیل دادهاند که با اجرای آزمون تشخیصی اختلال ریاضی شناسایی، و به صورت
تصادفی ساده در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند.آزمودنی های گروه آزمایش 8
جلسه از امکانات آموزشی الکترونیک استفاده نمودند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند.
برای جمع آوری دادهها از مقیاس استدلال ادراکی وکسلر چهار، آزمون ریون، مقیاس حافظه کاری
استنفورد- بینه و آزمون های کی- مت استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس
آمیخته به همراه اندازه گیری مکرر، نشان داد که امکانات آموزشی الکترونیک بر استدلال ادراکی و
میزان حافظه کاری دانش آموزان گروه آزمایشی در مرحلۀ پس آزمون به طور معناداری موثر بوده است.
بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که امکانات آموزشی الکترونیک بر استدلال ادراکی و حافظه کاری
دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی موثر بوده و میتواند به عنوان یک روش آموزشی موثر در
بهبود اختلال یادگیری ریاضی مورداستفاده قرار گیرد.
Machine summary:
تحليل داده ها با استفاده از روش تحليل واريانس آميخته به همراه اندازه گيري مکرر، نشان داد که امکانات آموزشي الکترونيک بر استدلال ادراکي و ميزان حافظه کاري دانش آموزان گروه آزمايشي در مرحلۀ پس آزمون به طور معناداري مؤثر بوده است .
حافظه کاري اين امکان را فراهم ميسازد که فرد از نظام هاي حافظه 1 -Inability to learn 2 -Dyscalculia 3 -specific learning disorder 4 -Gerstmann Syndrome 5 -Giofre, Cornoldi 6 Berteletti, Prado, Booth 7 -Maehler, Schuchardt 8 -Dahlin 9 -Davis 10 -Witt 11 -Schmeichel, Demaree 12 -Raghubar, Barnes, Hecht 13 -Ho-Hong Ching به طور منعطف استفاده نمايد و مطالب را در ذهن خود نگه دارد و بين آن ها و دانش قبلي خود ارتباط ايجاد نمايد تا بتواند فعاليت هاي بعدي خود را طرح ريزي نمايد؛ بر همين اساس ضعف در حافظه کاري ميتواند مستقيماً سبب ضعف در يادگيري گردد(لاتهام ٢٠٠٢،١٤؛ به نقل از آسيايي، ١٣٩٧).
14 -Latham 15 -perceptual reasoning 16 -Giofre, Cornoldi 17 -Masoura 18 -Clinical neuropsychological psychology 19 -Greenstone, Baker 20 -MillSh 21 -Bete شواهد پژوهشي زيادي نشان از اين دارد که به کارگيري امکانات آموزشي الکترونيکي ميتواند نقش مؤثري در رفع مشکلات يادگيري داشته باشد به طوري که مقصودي و اسماعيلي شاد(١٣٩٦) در پژوهشي نشان دادند استفاده از امکانات آموزشي الکترونيک موجب ارتقاي توانمنديهاي يادگيري کودکان ميگردد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش باهدف بررسي تأثير استفاده از امکانات آموزشي الکترونيک بر استدلال ادراکي و حافظه کاري کودکان داراي اختلال يادگيري رياضي انجام گرفت .