Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه سبک ها ی مقابله ای، سبک های فرزند پرور ی و سلامت روان مادران
دانش آموزان کم توان ذهنی و عادی مقطع ابتدایی شهر بوشهر در سال تحصی لی 1400 - 1399 بوده
است. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای و جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مادران دانش
آموزان کم توان ذهنی و عاد ی مقطع ابتدایی شهر بوشهر بوده است برای محاسبه تعداد نمونه انتخابی
به دلیل محدودیت در اجرا و به دلیل روش مقایسه ای بودن نوع پژوهش تعداد 25 نفر از مادران
دانش آموزان کم توان ذهنی و 25 نفر از مادران دانش آموز عادی مقطع ابتدایی شهر بوشهر ا نتخاب
شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه سبک های فرزند پروری بامریند 1 ( 1973 ،)
سلامت روان GHQ-28 . وپرسشنامه سبک مقابله ای بیلینگز و موس ( 1984 ) بوده است. برای
تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، توسط نرم افزار spss ورژن 25 ا ز آزمون تی مستقل ا ستفاده ش د.
پس از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نتایج نشان داد که بین سبک های مقابله ای مادران دانش
آموزان کم توان ذهنی و عادی مقطع ابتدایی شهر بوشهر تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین سبک
فرزندپروری و سلامت روان مادران دانش آموزان کم توان ذهنی و عادی مقطع ابتدایی شهر بوشهر
تفاوت معناداری وجود دارد.
Machine summary:
طبق برآورد سازمان بهداشت جهاني در سال ٢٠٠٢ ،١٥٤ ميليون نفر از مردم جهان از افسردگي، ٢٥ ميليون نفر از اسکيزوفرني و ٢٥ ميليون نفر از عوارض ناشي از مصرف مواد مخدر رنج ميبردند(سلامت روان يکي از فاکتورهايي است که ميتواند در بالندگي و پيشرفت 2 Cames – Holt 3 Bowlby 4 Nef يک جامعه تاثير بسزايي داشته باشد با توجه به اينکه قشر دانش آموز يکي از ارکان مهم آينده سازان هر جامعه محسوب ميشوند لذا با بررسي اين مقوله در بين افراد مذکور ميتوان به رشد و شکوفايي هرچه بهتر جامعه کمک کرده و در راستاي کاهش مشکلات اجتماعي و جسماني و رواني گام برداشت .
با توجه به اهميت مطالب ذکر شده در بالا هدف از انجام اين تحقيق مقايسه سبک هاي مقابله اي ، سبک هاي فرزند پروري و سلامت روان مادران دانش آموزان کم توان ذهني و عادي مقطع ابتدايي شهر بوشهر مي باشد.
به اين نتيجه رسيد که بين فرزندپروري با سبک مقابله 7 Brophy & korner 8 Caldwell & Hayes 9 Millings, Walsh, Hepper & Brien 10 Kennedy, McCabe and Degges-White 11 Ellison 12 Waterman 13 Patric اي رابطه کاملا مستقيم و معناداري وجود دارد.
مجموع ٥٠ نتايج آزمون مقايسه اي من ويتني نشان داد، فرضيه رد شده و بين سبک هاي مقابله اي در ميان مادران دانش آموزان کم توان ذهني و عادي مقطع ابتدايي شهر بوشهر در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ تفاوت معناداري وجود ندارد.
The relationship between college students' retrospective accounts of parenting styles and self-reported adult attachment styles.