Abstract:
مهمترین مشکلی که آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت را از نگاه سند تحول بنیادین زمین گیر کرده
است، فردگرایی و غفلت از آموزش های جمعی و گروهی در دانش آموزان است. در دنیای امروزی
گسترش رسانه های دیجیتال و فضاهای مجازی بدون زمینه سازی و فرهنگ سازی در فرهنگ جوامع
اسلامی رسوخ پیدا کرده و به یکی از دغدغه های فعالان فرهنگی تبدیل شده است. فناوری همیشه مثل یک
شمشیر دو لبه است. که بسیاری از مقاومت های اولیه را در هم می شکند و چالش های بزرگی در حوزه های
فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیش روی دولت و نهادهای دولتی قرار میدهد. در چنین عرصه ای اگر برای
اطلاعات طرح و نقشه جامعی وجود نداشته باشد و به کارگیری آن منطبق با اهداف معین و هوشمندانه
نباشد خطرات زیادی جوامع و فرهنگ بشری را تهدید میکند. در این جا با توجه به شیوع ویروس کرونا
و نیاز بیشتر به بهره وری از فضای مجازی باید ابعاد مختلف آن خصوصا در امر تعلیم و تربیت بررسی گردد
که در این پژوهش به آن پرداخته شده است.
Machine summary:
واژه هايکليدي : فضاي مجازي، تعليم و تربيت ، فناوري اطلاعات ، فرهنگ ، جمع گرايي، کرونا ويروس ٨٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سي ام ، پاييز ١٤٠٠ * * * * * ١- مقدمه يکي از دغدغه هاي نظام آموزش و پرورش هر کشور، تغيير رويکردهاي آموزش و يادگيري با استفاده از فناوريهاي نوين در ابعاد مختلف زندگي ميباشد.
غفلت از تربيت فنآورانه متعلق به مدرنيته با مباني تربيت اسلامي سبب شده است که از يکسو ما با افزودن موادي درباره اخلاق ، تاريخ ، کلام ، احکام و عقايد اسلامي به برنامۀ درسي مدارس و دبيرستانها، انتظار دستيابي به تربيت اسلامي را محقق بدانيم و از سوي ديگر، اين ٨٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سي ام ، پاييز ١٤٠٠ * * * * * مواد همچنان به عنوان جزيره هاي منزوي يا کم ارتباط ، خشک و ناسازگار با ديگر بخش هاي برنامۀ اجتماعي باقي بمانند (علم الهدي، ١٣٩٠).
انفجار دانش در علوم و فناوري و توسعه آن در کليه شئون زندگي انسان و از جمله به حوزه آموزش و پرورش موجب شده که نظام هاي آموزشي نيز از اين فناوريهاي جديد براي توسعه اشکال جديد آموزشي مانند آموزش از راه دور، آموزش باز، آموزش مجازي و غيره استفاده کنند.
فضاي مجازي را مي توان يکي از انقلاب هاي بزرگ در دنياي کنوني دانست که فضاي اجتماعي جديد متوعي را فراهم کرده است ؛که يکي از کاربردها وتأثيرات آن بر بعد تعليم ٨٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سي ام ، پاييز ١٤٠٠ * * * * * وتربيت است .