Abstract:
شناخت و استفاده از روش های موثر در تدریس ریاضی همواره مورد توجه صاحبنظران ، پژوهشگران و
متخصصان آموزش و پرورش و بالاخص معلمان ریاضی بوده است . هدف از این مقاله ، بررسی و ارائه
منسجم موضوعات با استفاده از هنر داستان گویی در آموزش ریاضی است . هیچ معلمی در عمل نمی تواند
لحظه لحظه ی تدریس را از قبل پیش بینی کند و مطابق برنامه ی از پیش تعیین شده هر دقیقه از کلاس را به
کار و برنامه ای اختصاص دهد. معلم با انسان هایی سر و کار دارد که رفتارشان قابل پیش بینی نیست و هر
روز با جلوه هایی برخورد میکند که رفتار مناسب خود را میطلبد و در این لحظه هاست که معلم باید
فیالبداهه عمل نماید و آنچه را مناسب کلاس میداند پیاده کند. هدف تدریس چنین معلمی در واقع بارور
کردن انسان ها (دانش آموزان ) است و از همین رو شیوه ی عمل وی در حین تدریس باید هدفمند، ماهرانه
و همراه با شکیبایی باشد، از طرفی ما نه میتوانیم و نه باید خود را در کلاس درس منزوی کنیم و انتظار
موفقیت داشته باشیم ما باید به طور مستمر از خود بپرسیم که چه میکنیم ؟ چگونه آن را انجام میدهیم و
چرا ؟ ما باید به تجزیه و تحلیل کلاس خود بپردازیم . و با استفاده از شیوهای مناسبی که یکی از آنها
داستان گویی و قصه سرایی است مطالب را به دانش آموزان یاد بدهیم و منتقل کنیم . قسمتی از محتوای لازم
برای نگارش این مقاله از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Google scholar، جهاد دانشگاهی
(SID)،Magiran و نیز موتور جستجوی عمومی Google و مصاحبه با برخی معلمان آموزش ابتدایی
و متوسطه دوم بدست آمده است . کلیدواژه های مورد استفاده عبارت بودند از داستان ، داستان گویی، قصه ،
قصه گویی، ریاضی، تدریس ریاضی و آموزش ریاضی. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد
داستان های ریاضی ذهن دانش آموز را درگیر مبحث ریاضی میکند. استفاده از روش داستان گویی در
تدریس مباحث ریاضی، منجر به کاهش استرس ، ایجاد نشاط و اشتیاق در حین تدریس و افزایش تمرکز
دانش آموزان می گردد و این عوامل قدرت یادگیری مفهوم ریاضی مورد نظر را در دانش آموزان افزایش
می دهد.
Machine summary:
استفاده از روش داستان گويي در تدريس مباحث رياضي، منجر به کاهش استرس ، ايجاد نشاط و اشتياق در حين تدريس و افزايش تمرکز ١٣٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سي ام ، پاييز ١٤٠٠ * * * * * دانش آموزان ميگردد و اين عوامل قدرت يادگيري مفهوم رياضي مورد نظر را در دانش آموزان افزايش ميدهد.
يکي از مهمترين نتايج اين پژوهش اينست که محتواي کتاب هاي درسي رياضي ابتدايي کنوني از ظرفيت استفاده از داستان براي نزديکتر شدن به اهداف غايي خود برخوردار است .
يافته هاي پژوهش (کرمي زاده و همکاران ، ١٣٩٦) نشان مي دهد استفاده از داستان گويي در آموزش رياضي باعث افزايش تمرکز دانش آموزان ميشود و يادگيري فعال در ايشان را افزايش ميدهد و با تحريک افکارشان ، آنها را به مشارکت در کلاس درس واميدارد و فرآيندهاي ذهني را بهبود مي بخشد.
وقتي معلم ميخواهد که دانش آموز محيط روستايي را ترسيم کند و آن را در قالب داستان ارائه کند، دانش آموز به دلخواه خويش به ١٣٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سي ام ، پاييز ١٤٠٠ * * * * * ترکيب بندي خانه ها، نوع مواد و مصالح به کار رفته ، فرم و ويژگي آن ها ميپردازد و در واقع دنيايي ميسازد که دلخواه خودش هست و اين مورد به تعميق يادگيري کمک ميکند.