Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف تبیین ارائه رابطه ساختاری سرمایه روانشناختی و استحکام روانی با شادکامی در دانشجویان انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. بدین منظور از بین دانشجویان دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات در سال تحصیلی 1400-1399، 380 نفر با روش تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای شادکامی آکسفورد، سرمایه روان شناختی و استحکام روانی استفاده شد که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Amos-V8. 8 استفاده گردید. همچنین بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین مولفه های سرمایه روانشناختی (تابآوری، خوشبینی، امیدواری و خودکارآمدی)، مولفه های استحکام روانی (تعهد، مبارزه جویی، مهار و اعتماد) با شادکامی دانشجویان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. یافتهها: نتایج آزمون مدلیابی نشان داد مدل شادکامی بر اساس سرمایه روانشناختی و استحکام روانی برازش دارد. بر اساس نتایج آزمون مدلیابی سرمایه روانشناختی و استحکام روانی توانایی تبیین 52 درصد از واریانس شادکامی دانشجویان را دارند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد به منظور افزایش سطح شادکامی دانشجویان، میتوان بر اساس روانشناسی مثبتنگر و رگههای شخصیتی مانند سرمایه روانشناختی و استحکام روانی، اقداماتی اثرگذار را در راستای تقویت شادکامی و کیفیت زندگی دانشجویان و افراد جامعه انجام داد که با توجه به شرایط تحمیل شده به دلیل همهگیری کرونا، امری ضروری است.
Purpose: The aim of this study was to explain the structural relationship between psychological capital and mental toughness with happiness in students.
Materials and Methods: The cross-sectional research method is correlational. For this purpose, among the students of Tehran Azad University, Research Sciences Branch in the academic year 2020-2021, 380 people were randomly selected. In this study, Oxford tools of happiness, psychological capital and mental toughness were used, all of which had acceptable validity and reliability. SPSS-V23 and Amos-V8.8 software were used to analyze the data. Structural equation modeling was also used to answer the research hypotheses. The results of Pearson correlation test showed that there is a significant positive relationship between the components of psychological capital (resilience, optimism, hope and self-efficacy), components of mental toughness (commitment, struggle, restraint and trust) and students' happiness.
Findings: The results of modeling test showed that the happiness model fits based on psychological capital and mental toughness. Based on the results of psychological capital modeling test and mental toughness, they are able to explain 52% of the variance of students' happiness.
Conclusion: The findings of this study showed that in order to increase the level of happiness of students, based on positive psychology and personality traits such as psychological capital and mental toughness, effective measures can be taken to enhance happiness and quality of life of students and people in society. Given the conditions imposed by the Corona epidemic, this is necessary.