Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف، الگوی علّی رفتارهای کمک طلبی تحصیلی بر سرمایه روان شناختی با میانجیگری خودشکوفایی دانش آموزان پسر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد کمّی، و از نظر زمان گردآوری داده ها از نوع مقطعی و از نظر روش پژوهش همبستگی است. یافته ها: جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند، که از میان آنها، تعداد 510 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای رفتار کمک طلبی تحصیلی (ریان و پنتریج، 1997)، خودشکوفایی (جونز و کراندال، 1968) و پرسشنامه سرمایه روان شناختی (لوتانز، 2011) استفاده شد که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که رفتارهای کمک طلبی تحصیلی بر سرمایه روان شناختی در دانش آموزان تاثیر دارد. خودشکوفایی بر سرمایه روان شناختی دانش آموزان تاثیر دارد. همچنین رفتارهای کمک طلبی تحصیلی بر سرمایه روان شناختی با میانجیگری خودشکوفایی در دانش آموزان تاثیر دارد. میتوان گفت که افزایش سرمایه روان شناختی و خودشکوفایی میتواند موجب بهبود کمک طلبی تحصیلی در دانشآموزان شود.
Purpose: The aim of this study was to investigate the causal pattern of academic help-seeking behaviors on psychological capital mediated by Self-Actualization of 10th grade male high school students in Tehran.
Materials and Methods: The research method is applied in terms of purpose, quantitative approach, cross-sectional in terms of data collection time and correlational in terms of research method.
Findgins: The statistical population of this study consisted of all tenth grade male students in the second year of high school in Tehran in the academic year 2019-2020, from which 510 people were selected by multi-stage cluster random sampling. In this study, the tools of academic help-seeking behavior (Ryan and Pantridge, 1997), Self-Actualization (Jones and Crandall, 1968) and psychological capital questionnaire (Lutans, 2011) were used, all of which had acceptable validity and reliability. Structural equation modeling was used to answer the research hypotheses. Findings showed that the model has a good fit.
Conclusion: The results showed that academic help-seeking behaviors have an effect on psychological capital in students. Self-actualization affects students' psychological capital. Academic help-seeking behaviors also affect psychological capital through the mediation of self-fulfillment in students. It can be said that increasing psychological capital and Self-Actualization can improve students' academic help.