Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی عصبی در ورزش ایران می باشد که از نظر ماهیت پژوهش، کاربردی، به لحاظ روش پژوهش، کیفی و از نظر استراتژی پژوهش، نظریه داده - بنیاد بوده است. تعداد ۲۱مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. از مقبولیت، انتقال پذیری و تایید پذیری جهت برآورد روایی و از روش بازآزمون برای سنجش پایایی (۱۱/۹۱ درصد) استفاده گردید. روش تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. بنابر نتایج به دست آمده، تعداد۳۶۲ کد نهایی باز استخراج و در مرحله کدگذاری محوری تعداد ۶۷ کد در شش مقوله فرعی شامل الزام به شیوه های بازاریابی نوین، شناخت مبتنی بر ناخودآگاه، مدیریت ارتباط با مشتری، استفاده از علوم مختلف در بازار، بهره وری در تولید و بهبود عملیات تجاری در شرایط علی؛ تعداد ۴۷ کد در شش مقوله فرعی عوامل مالی، انسانی، مدیریتی، برنامه ریزی، توسعه ای و ساختاری در شرایط زمینه ای؛ تعداد۴۱ کد و شش مقوله فرعی شامل موانع اخلاقی، تحقیقاتی، رفتاری ساختاری، ابزاری، اقتصادی و جغرافیایی در شرایط مداخله گر محدود کننده و ۲۷ کد در شش مقوله فرعی شامل تسهیل سازهای مدیریتی، اجرایی، علمی، بینشی سازمانی، اخلاقی و عملکردی جزو عوامل مداخله گر تسهیل کننده؛ تعداد۷۷ کد دربخش راهبرد و در هشت مقوله فرعی شامل توسعه ابزار و تجهیزات، توسعه شیوه های مدیریتی، توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگی، ساختاری، آموزشی و تعداد ۱۰۳کد پیامد در ده مقوله فرعی شامل شناخت ترجیحات و رفتار مصرف کننده، بهینه سازی محصول، اثرات اقتصادی، بهینه سازی مکان، تبلیغات، قیمت، رضایت مشتری، توسعه برند، ارتقای فروش و توسعه کسب وکارهای ورزشی به دست آمد. انتظار می رود مدل طراحی شده مورد استفاده مدیران سازمان های ورزشی، روسای فدراسیون ها، مدیران اماکن و رویدادهای ورزشی و بازاریابان مجصولات ورزشی قرار گیرد.
The study is to design neuromarketing model in sport of Iran. This study is applied based on research entity; qualitative based on methodology; inductive based on research approach; interpretive based on paradigm, grounded theory based on research strategy, and data collection, including the study of theoretical foundations and interview. Twenty-one semi-structured interviews were conducted until saturation was reached. Acceptability, transfer and approval were used to assess validity and retest method (91/11%) was used to assess reliability. The data analysis was through three coding levels including open coding, axial coding and selective coding. The results showed that 362 final codes were re-extracted and in the axial coding stage, 67 codes in six sub-categories including adherence to new marketing methods, unconscious cognition, customer relationship management, use of various sciences in the market, productivity in production and improvement of business operations in casual conditions. In axial coding, there were 47 codes including six subcomponents; 41 codes including six subcomponents in limiting conditions; 27 codes including six subcomponents in facilitating conditions; 77 codes including eight subcomponents strategy conditions, and 103 outcome codes in ten. The designed model is expected to be used by managers of sports organizations, heads of federations, managers of sports venues and events, managers and marketers of manufacturers of sports products.
Machine summary:
بنابــر نتایج به دست آمده ، تعداد۳۶۲ کد نهایی بــاز استخراج و در مرحله کدگذاری محوری تعداد ۶۷ کد در شــش مقوله فرعــی شامل الزام به شیوه های بازاریابی نوین ، شناخت مبتنی بــر ناخودآگاه ، مدیریت ارتباط با مشتــری ، استفــاده از علوم مختلف در بــازار، بهره وری در تولید و بهبود عملیات تجــاری در شرایط علی ؛ تعداد ۴۷ کــد در شــش مقوله فرعــی عوامل مالی ، انسانی ، مدیریتــی ، برنامه ریزی ، توسعــه ای و ساختاری در شرایط زمینه ای ؛ تعداد۴۱ کد و شش مقوله فرعی شامل موانع اخلاقی ، تحقیقاتی ، رفتاری ساختاری ، ابزاری ، اقتصادی و جغرافیایــی در شرایط مداخله گر محدودکننده و ۲۷ کد در شش مقوله فرعی شامل تسهیل سازهای مدیریتی ، تاریخ دریافت مقاله : ۱۳۹۷/۵/۲۸ تاریخ پذیرش مقاله :۱۳۹۷/۸/۵ ١.
شرایط زمینه ای ، ویژگی های درون سازمانی سازمان های ورزشی برای اجرای فرایندهای بازاریابی عصبی در ورزش هستند؛ شرایطی که برای موفقیت بهتر در اجرای این فرایند باید مورد توجه قرار گیرند: عوامل مالی ، انسانی ، مدیریتی ، برنامه ریزی ، تحقیق و توسعه و ساختاری .
“Neuromarketing: Is Camp bell in Soup?” IUP Journal of Marketing Management, Hyderabad Vol. 11, Issue 2 : 76-100.
Journal of Marketing Research, 52(4): 482–92.
Journal of Market- ing Management, 27: 854-868.
International Journal of Business Management and Economic Research (IJBMER), Vol 6(2):133-136.
EUROPEAN JOURNAL OF MARKET- ING, DOI: 10.
“Neuromarketing and evaluation of cognitive and emotional responses of consumers to marketing stimuli”.
In- ternational Journal of Market Research, 53(2): 289.