Abstract:
این تحقیق با عنوان ستایش حقوق شهروندی از طریق روش فراتحلیل و تحلیل استادی انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده برابر قاعده روش فراتحلیل از طریق کدگذاری انجام شده است. با توجه به اینکه حقوق شهروندی واژه گسترده از لحاظ معنایی بوده و به همه روابط انسانی اطلاق می شود، جهت بررسی آسان این موضوع را در چهار شاخص فضای شهری، مشارکت شهروندان در امور توسعه، آموزش شهروندان و تعامل شهروندان با دولت در خصوص تحقق حقوق شهروندی.محدود کرده ایم. امروزه مفهوم شهر در سراسر جهان پیوند جدایی ناپذیری با مفهوم شهروند یافته است .بر این اساس تمام جوامعی که درحال تلاش برای دستیابی به شهرهایی سالم و پایدار می باشند هم زمان و حتی قبل از توجه به مسائل کالبدی شهر به شهروندان آن توجه می نمایند .بدیهی است که درصورت عدم توجه به نیازها و حقوق شهروندان اصل مشارکت و همراهی آنها که یکی از مهمترین عوامل در تحقق اهداف طرحهای شهری می باشد تحقق نخواهد یافت. براین اساس تنظیم قوانین در راستای حقوق شهروندان امری اجتناب ناپذیر می نماید، این چیزی است که جوامع پیشرفته سالهاست به آن توجه نشان داده اند .آنچه که در این زمینه، در ایران به وقوع پیوسته است، دارای سابقه ای بیش از یک قرن می باشد که همان تشکیل شهرداری درسال 1286 به عنوان اولین تشکل مردمی در اداره شهر می باشد. تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 1375 گام مهم دیگری در راستای تحقق جامعه مدنی وحقوق شهروندی می باشد، اما بازهم به دلایل متعدد همچون سیستم متمرکز، عدم وجود قوانین صریح و در برخی موارد بی تجربگی مدنی جامعه سبب عدم تحقق کامل اهداف شورا که از جمله آن تامین حقوق شهروندی می باشد،گردیده است. فرایند آموزش، بویژه در عرصه آموزش شهروندی، تلفیقی از ابعاد نظری و عملی می باشد. این ابعاد جزء لاینفک فرایند مذکور بوده و بی توجهی یا کم توجهی به یکی از ابعاد منجر به کارایی ضعیف آموزش می انجامد. در دوره معاصر، در کنار آموزش شهروندی از طریق ابزارهای نوین و متنوع آموزشی، توجه به آموزش و تمرین در عرصه عمل نیز حائز اهمیت خاصی می باشد. چنانکه در فرایند آموزش شهروندی، تکیه بیش ازحد به ابزارهای رسانه ای، آموزش های تئوری شهروندی و کم توجهی به تمرین و آموزش عملی می تواند به کارایی ضعیف و بازده پا یین این فرایند منجر شده و همراهی دو بعد نظری و عملی، ضامن موفقیت و اثرگذاری آموزش های شهروندی خواهد بود.
Machine summary:
اهداف تحقیق با توجه به اینکه حقوق شهروندی یک واژه گسترده و کلان بوده و مطالعه همه جوانب آن در یک تحقیق محدود، میسر نیست لذا برای مطاله آن و نتیجه مفید از نتایج بدست آمده از 30 مقاله ای که در این زمینه نوشته شده است، 4شاخص اصلی و موثر در حقوق شهروندی را مورد مطالعه قرار دادیم و هدف ما اینست که راهکارهای سایر اندیشمندان را با مبانی نظری موجود تلفیق نموده و به یک جمعبندی کلی برسیم.
نظریات اصلی مورد استفاده در این تحقیق را به طور کلی می توان در نظریه های زیر طبقه بندی کرد: - نظریه های که بر حقوق تاکید دارند) لیبرالیسم ( - نظریه های که بر مسئولیت ها تاکید دارند) اجتماع گرایان ( -نظریه های که بر تعادل بین حقوق و مسئولیت ها تاکید دارند (سوسیال دموکرات ها ( 1- نظریه های مبتنی بر حقوق بر دو فرض مقدماتی استوار است که یکی زندگی خوب و دیگری تمایز بین خویشتن افراد از هدف هایی است که برای تحقق آن کوشش می کنند.
با توجه به وجود ارتباط میان برگزاری دورۀ آموزشی و افزایش مناسبات اجتماعی در دو سطح پذیرش و ایفای نقش می توان چنین تب یین نمود که ارائۀ آموزشها منجر به شناخت نسبت به موقعیت اجتماعی، افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی، درک و اهمیت حقوق فردی و اجتماعی و ایجاد تمایل و توانایی در راستای شیوه های صحیح زندگی شهری می گردد که در این راستا یافته های این پژوهش با تحقیق مطالعۀ خط مشی های تربیت شهروندی در دانشگاه مینه سوتا در سال 1997 همخوانی دارد.