Abstract:
زمینه
در ایران در زمینه تحقیقات آموزشی بویژه در مطالعات عدالت و تاثیر آن بر نتایج دانش آموزان مطالعات چندانی صورت نگرفته است بطوریکه شکاف قابل توجهی در این زمینه مشاهده می شود .بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های اعتبار معلم(تخصصی ، ملاحظه گری و اخلاق) واحساس عدالت کلاسی در بین دانش آموزان انجام می گیرد .
روش
این پژوهش از لحاظ هدف کاریردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع همبستگی کانونی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ارومیه بود .که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ۵۲۸ نفر انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از ۴پرسشنامه استاندارد اعتبار معلم ، احساس عدالت (توزیعی و رویه ای) ، تعا ملی و اطلاعاتی جمع آوری شد . فرضیه ها با استفاده از ماتریس همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی تجزیه تحلیل شد.
یافته ها
نشان دادند که ادراک دانش آموزان از اعتبار معلم بطور مثبت ادراکات عدالت را پیش بینی می کند. و ابعاد اعتبار معلم (تخصص ، مراقبت و اخلاقیات) ، با ادراک عدالت کلاسی همبستگی مثبت دارد. به طور خاص، اخلاقیات معلم بالاترین همبستگی را با عدالت کلاسی داشت. همچنین ، اعتبار مربی بیشتر به رابطه عدالت تعاملی مرتبط بود.
نتیجه گیری
معلمانی که می خواهند ادراکات دانش آموزان از عدالت در کلاس را افزایش دهند، باید تلاش کنند که دانش آموزان آنها را به عنوان معلمانی با تخصص ، ملاحظه گری و اخلاق بالا شناسایی کنند.
Background
In Iran, within educational contexts, especially in justice literature and on the studentschr('39') point of view, there has been little research, so that there is a significant gap in this field. Therefore, the present study investigated the relationships between college students’ perceptions of instructor credibility (competence, morality, and caring) and their perceptions of classroom justice.
Method
This study is applied in terms of purpose, and in terms of data collection is canonical correlation. The statistical population included all high school students in Urmia. 528 people were selected by stratified random sampling. Data were gathered through relative stratified sampling way by using 4 scales: Student perceptions of instructor credibility, student perceptions of classroom (justice distributive and procedural justice), interactional justice and informational justice questionnaires. Hypotheses were analyzed using Pearson correlation matrix and focal correlation.
Results
Results indicate that perceptions of instructor credibility positively predicted perceptions of classroom justice. Instructor competence, caring and morality predicted classroom justice. Specifically, instructor morality character (versus competence or caring) was the most consistent predictor of classroom justice. Also, instructor credibility was most strongly related to interactional (versus distributive and procedural) justice.
Conclusion
Teachers who want to increase studentschr('39') perceptions of justice in the classroom should strive to identify students as teachers with expertise, consideration, and high ethics.