Abstract:
زمینه
آموزش و پروش هر جامعه، بنیان فرهنگ و تعلیم و تربیت صحیح است و معلمان الگوهای رفتار اخلاقی برای نسلهای آینده هستند. هدف کلی پژوهش حاضر، تحلیل عوامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفه ای معلمان با تاکید بر سبک رهبری مدیران آموزشی مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران است.
روش
پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری کلیه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی دخترانه آموزش و پرورش منطقه ۴ شهر تهران در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ۸۰۰ نفر بود که نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس فرمول کوکران ۲۶۰ نفر انتخاب شد. ابزار پرسشنامه استاندارد بود. تجزیه و تحلیل آماری با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS ۲۴ و نرم افزار Smart-Pls نسخه ۳ انجام گرفت.
یافته ها
ضریب رگرسیونی سبک رهبری تحولگرای مدیران آموزشی با اخلاق حرفه ای معلمان ۷۹/۰ و سطح معناداری آن کوچکتر از ۰۵/۰ است. همچنین ضریب رگرسیونی سبک رهبری مراوده ای(معامله گر) مدیران آموزشی با اخلاق حرفه ای معلمان، ۱۰۳/۰ و سطح معناداری۰۳/۰ می باشد. ضریب رگرسیونی سبک رهبری باری به هر جهت مدیران آموزشی با اخلاق حرفه ای معلمان ، ۰۵/۰با سطح معناداری ۱۳۲/ ۰ است.
نتیجه گیری
سبک های رهبری تحولگرا و مراوده ای(معامله گر) مدیران آموزشی با اخلاق حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطه مثبت معناداری دارد. در حالی که سبک رهبری باری به هر جهت مدیران آموزشی، با اخلاق حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطه معناداری ندارد.
Background
Educational system in each society is basis for practicing moral principles and enriching the culture and teachers are ethical role models for the next generation. The main purpose of this study is analyzing the factors related to professional ethics of teachers with regard to the leadership style of principals of girlschr('39') elementary schools in the fourth district of Tehran.
Method
The present study was a descriptive correlational study. The statistical population of all teachers and principals of girlschr('39') primary schools in District 4 of Tehran in the academic year of 2019-2020 was 800. The statistical sample was selected using stratified random sampling method and 260 people based on Cochranchr('39')s formula. The tool was a standard questionnaire. Statistical analysis was performed using structural equation method using SPSS software version 3 and Smart-Pls software.
Results
The regression coefficient of transformational leadership style of educational managers with professional ethics of teachers is 0.79 and its significance level is less than 0.05. Also, the regression coefficient of interactive leadership style (trader) of educational managers with teacherschr('39') professional ethics is 0.103 and the significance level is 0.03. The regression coefficient of leadership style of educational managers is 0.05 with a significance level of 0.132.
Conclusion
Transformational leadership and communication (trading) leadership styles of educational administrators have a significant positive relationship with the professional ethics of primary school teachers in the fourth district of Tehran. While the leadership style of Bari in any way has no significant relationship with the professional ethics of primary school teachers in district 4 of Tehran.
Machine summary:
هدف کلی پژوهش حاضر، تحلیل عوامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفهای معلمان با تاکید بر سبک رهبری مدیران آموزشی مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران است.
جدول 4: وزنهای رگرسیون استاندارد شده مدل پیشفرض {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مرتبط با اخلاق حرفهای معلمان با تاکید بر سبک رهبری مدیران آموزشی مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران بود.
نتایج پژوهش ( ضریب 792/0و آماره تی 269/19و سطح معناداری 001/0) نشانگر آن بود که سبک رهبری تحولگرا مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطۀ مثبت معناداری دارد.
نتایج حاصل از بررسی فرضیۀ دوم ( ضریب 103/0و آماره تی 177/2 و سطح معناداری 03/0) نشان داد که سبک رهبری مراودهای مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطۀ مثبت معناداری دارد.
نتایج حاصل از بررسی فرضیۀ سوم ( ضریب 05/0و آماره تی 509/1 و سطح معناداری 132/0) این تحقیق نشانگر آن بود که سبک رهبری باری به هر جهت مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطۀ مثبت و معناداری ندارد.
نتیجهگیری نتایج نشان دادند: 1- سبک رهبری تحول گرا مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطۀ معناداری دارد.
2- سبک رهبری مراودهای (معامله گر) مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطۀ معنادار دارد.
3- سبک رهبری باری به هر جهت مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطۀ معنادار ندارد.