Abstract:
زمینه
وجود اخلاق در بانکها می تواند بسترساز ارتقاء سطح عملکرد منابع انسانی نظام بانکی باشد و نبود آن موجب تقویت عوامل لطمه زننده به عملکرد منابع انسانی شود . هدف از این پژوهش بررسی رابطه انواع جواخلاقی بر عوامل ترومازای منابع انسانی بانکها و موسسات مالی است.
روش
روش تحقیق آمیخته بود. دربخش کیفی از تحلیل تم استفاده شد. جامعه آماری کارکنان رسمی بانکهای ایران و نمونه آماری۱۱ نفراز خبرگان بانکی بودند که بصورت غیر تصادفی و هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه و پرسشنامه نیمه ساختار یافته بود. از روش دلفی برای تحلیل داده ها استفاده شد . بخش کمی از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری کارکنان بانکها و نمونه ۳۸۴ نفر بودند که بصورت تصادفی انتخاب شد. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود و از روش تحلیل مسیر برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
در بخش کیفی ۱۸شاخص برای سنجش ۵ نوع جو اخلاقی و ۹ شاخص برای ۳ نوع عامل موثر بر ترومای انسانی شناسایی شد. در بخش کمی جو ابزاری اثر مثبت و معنی دار و جو حرفه گرایی ، مقرراتی ، مستقل و مراقبتی اثر منفی و معنی داری روی عوامل ترومازای انسانی بانک دارند.
نتیجه گیری
جو اخلاقی ابزاری قوی ترین جو اخلاقی در بانک است. جو ابزاری اثر مستقیم و ۴جواخلاقی دیگر اثر معکوس بر عوامل ترومازای منابع انسانی دارند. بنابراین برای بهبود عملکرد منابع انسانی بانکها باید با آموزش کارکنان و فرهنگ سازی ، جو ابزاری کاهش و ۴ نوع دیگر جوابزاری افزایش داده شود.
Background
Ethics in banks can be a factor in raising the level of human resource performance of the banking system, and the lack of it will strengthen the deteriorating factors of human resource performance The purpose of this study was to investigate the relationship between types of ethical climate on the human resources traumas of banks and financial institutions.
Method
The research method was mixed and in the qualitative section of the topic analysis and the statistical society of the official staff of Iranian banks, a sample of 11 non-random bankers was used by semi-structured questionnaire, interview and Delphi method. The quantitative part was the descriptive and correlation type, the statistical population was the bank’s staff and the sample 384 people were selected as probable and based on Morganchr('39')s table. The researcher-made questionnaire was used for gathering data. The path analysis method was used for data analyzing.
Results
In the qualitative section, 18 indicators were identified for measuring 5 types of physical climate and 9 indicators for 3 types of human traumatic factors. In the quantitative part of the climate, the effect of the tool has a positive and significant effect and the climate of professionalism, regulation, independence and care have a negative and significant effect on the human traumatic factors of the bank.
Conclusion
The ethical climate of a tool is the strongest moral climate in the bank. The direct and indirect impact of the climate has a reverse effect on the human resources traumatic factors. Therefore, in order to improve the human resource performance of the banks, the staffing and development of the culture should reduce the climate of the tool and increase the response of four other types.
Machine summary:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه انواع جواخلاقی بر عوامل ترومازای منابع انسانی بانکها و موسسات مالی است.
در بخش کمی جو ابزاری اثر مثبت و معنی دار و جو حرفه گرایی ، مقرراتی ، مستقل و مراقبتی اثر منفی و معنی داری روی عوامل ترومازای انسانی بانک دارند.
بنابراین برای بهبود عملکرد منابع انسانی بانکها باید با آموزش کارکنان و فرهنگ سازی ، جو ابزاری کاهش و 4 نوع دیگر جوابزاری افزایش داده شود.
اگر مدیریت از تاثیر عوامل غیر روئیت داخل سازمانی مانند جو اخلاقی بر رفتار و عملکرد کارکنان غافل شود احتمال پیشروی سازمان تا انهلال وجود دارد.
همچنین با افزایش جو مراقبتی ، جو مستقل ، جو حرفه گرایی و جو مقرراتی عوامل ترومازای انسانی کاهش می یابند، پس با نتایج تحقیقاتی مبنی بر اثر جو اخلاقی بر اعتماد به سرپرستان و اعتماد سازمانی (21) و نتایج تحقیقاتی که اجزاء رهبری خیرخواهانه با میانجی گری جو اخلاقی بر رفتارکارکنان در سازمان اثرمثبت و معنی داری دارد (22) همسو است .
از طرفی با تقویت چهار نوع دیگر جو اخلاقی و استفاده از ابزارهای انگیزشی راه اندازی جو حرفه گرایی ، مقرراتی ، مستقل و مراقبتی می توان بر عوامل ترومازای انسانی در بانکها مقابله کرد.
Surveyor’s perspectives on ethical in organizational, culture engineering construction and architectural management.
The relationship among ethical climate toys, facets of job satisfaction and three component of organization commitment, a study of nurses in Taiwan.