Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر فرانگرانی و اضطراب در دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرحهای تک آزمودنی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پسر در خوابگاه غدیر دانشگاه بوعلیسینای همدان بودند که در سال تحصیلی 1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 12 نفر بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی بهصورت انفرادی در هشت جلسه، هر جلسه بهمدت یک ساعت انجام شد.. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب بک (1988) و پرسشنامه فرانگرانی ولز (2005) استفاده شد. اندازهگیری و اجرای آزمون شامل چهار مرحله بود: مشاهدهی آزمودنی قبل از اعمال متغیر مستقل و اندازهگیری نمرات وی، اعمال متغیر مستقل و اندازهگیری نمرات آزمودنی پس از طی نیمی از کل جلسات مداخله و همچنین در انتهای جلسه آخر و اندازهگیری مجدد نمرات آزمودنی (پیگیری) پس از یک ماه.
یافتهها: تحلیل دادهها با تحلیل اندازهگیریهای مکرر نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش فرانگرانی (0. 001> F= 18. 71، P) و کاهش اضطراب دانشجویان (0. 001> F=21. 69, P) تاثیر معناداری داشته است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموختن راهبردهای فراشناختی جدید، باعث میشود فرد تشخیص دهد که نگرانیاش در بسیاری از موارد، نسبت به نشانههای بیرونی و درونی تهدید، بیمورد است؛ بنابراین میتوان از آموزش راهبردهای فراشناختی برای کاهش اضطراب و فرانگرانی دانشجویان استفاده کرد.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of teaching metacognitive strategies on meta-worry and anxiety in students. Method: The research method was quasi-experimental and single-subject designs.. The statistical population included all male students in Ghadir dormitory of Bu Ali Sina University of Hamedan in 2019. The statistical sample consisted of 12 people who were selected by convenience sampling method. Beck Anxiety Inventory(1988) and Wells Meta-Worry Inventory(2005) were used to collect data. The measurement and execution of the test consisted of four stages:observing the subject before applying the independent variable and measuring his scores, applying the independent variable and measuring the subjects 'scores after half of the whole intervention sessions and also at the end of the last session and re-measurement of subject scores (follow-up) after one month. Results: Data analysis by analysis of repeated measures showed that metacognitive strategies teaching had a significant effect on reducing meta-anxiety (p Conclusion: The results of the present study showed that learning new metacognitive strategies makes a person recognize that in many cases, his concern for the external and internal signs of a threat is unfounded. Therefore, metacognitive strategies teaching can be used to reduce students' anxiety and meta worry.
Machine summary:
اثري که نشانگان شناختي-توجهي بر تداوم اضطراب دارد به اين نحو است که موجب تفکر مستمر به شکل نگراني و نشخوار فکري در مورد موضوعات نگران کننده ميشود و نيز با متمرکز کردن توجه روي منابع تهديد و راه اندازي رفتارهاي مقابله اي ناصحيح مثل اجتناب ، هيجانات منفي را مستمر ميکند.
Fergus, Bardeen & Orcutt يکي از مفاهيم مطرح در حوزه آسيب شناسي فراشناختي اختلالات اضطرابي که بخشي از سندرم شناختي-توجهي را شکل ميدهد، مفهوم فرانگراني ١ است که به معناي نگراني در مورد نگراني مي باشد و شامل مجموعه اي از باورهاي منفي درباره کنترل ناپذيري و خطرناک بودن نگراني است .
Crouch, Lewis, Erickson & Newman 4.
همچنين يافته ها نشان داد که اثر نتايج درون آزمودني آموزش راهبردهاي فراشناخت توانسته است تفاوت معنيداري در نمره چهار بار اندازه گيري متغير اضطراب به وجود آورد.
آن ها در مورد نتايج کار خود اين گونه توضيح داده اند: نتايج نشان دادند که فراشناخت درماني در کاهش فرانگراني و آميختگي فکر مبتلايان به اختلال اضطراب فراگير تأثير دارد.
نتايج مربوط به اين فرضيه با يافته هاي پژوهش هالوز و ژانکوفسکي (٢٠١٣)، ايراک و توسان (٢٠٠٨) و کورکوران و سگال (٢٠٠٨) همسو است و بنابراين ميتوان از آموزش راهبردهاي فراشناختي براي کاهش سطح اضطراب در دانشجويان استفاده کرد.