Abstract:
تحت تاثیر فرایندهای جهانیشدن و رقابتپذیری و با تحول نظریههای توسعهی شهری، چارچوبها و رویکردهای نوین در برنامهریزی شهری خلق شدهاند. با ظهور برندسازی شهری، شکل جدیدی از طرحهای توسعهی شهری با رویکرد بالا به پایین و مبتنی بر مولفههای کیفی شهرسازی در حال شکلگیری هستند؛ ازاینرو، مقالهی حاضر با روش پژوهش ترکیبی، چارچوب نظری مولفههای شهرسازی موثر در برنامههای برندسازی شهری را تبیین و مدل معادلات ساختاری پژوهش را ایجاد نماید. بدین منظور 10 معیار، 28 زیرمعیار و 69 سنجهی مورد بررسی و جمعآوری اطلاعات قرار گرفتند. قلمرو مطالعاتی، شهر بیرجند و جامعهی آماری پژوهش در بخش مصاحبه با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب و شامل 19 نفر از خبرگان و مدیران شهری و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 383 شهروند، 381 گردشگر و 30 نفر از مسئولین و سرمایهگذاران مورد پرسش قرار گرفتهاند. تحلیل یافتههای مصاحبهها مشخص کرد تلاش در جهت جلب مشارکتهای ذهنی و اجرایی ساکنان بافتهای قدیمی، توانمندسازی ساکنان و مدیریت حضور مهاجران بهویژه افغانها و درعینحال بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی شهر میتواند به تحقق برند شهری کمک نماید. نتیجهی مدلسازی نیز نشان داد در شهر بیرجند، طرحهای توسعهی شهری با اثرگذاری در مولفههای احیاء، رنگ تعلق و صرفه اقتصادی بیشترین اثر مثبت را در تحقق برنامههای برندسازی شهری داشته و نیز بیشترین ارتباط مثبت و همبستگی در بین مولفههای پژوهش بین تصویر ذهنی و کیفیت محیطی به میزان 0.68 است.
Affected by the processes of globalization and competitiveness, and with the evolution of urban development theories, new frameworks and approaches have been created in urban planning. With the emergence of urban branding, a new form of urban development plans is being created with a top-down approach and based on the qualitative components of urban development. Hence, the present paper elucidates the theoretical framework of urban development components effective in the urban branding programs, with a mixed research method, and creates the structural equation model of the research with an exploratory research project. For this purpose, 10 criteria, 28 subcriteria, and 69 metrics were subjected to evaluation and information collection. The studied area was the city of Birjand in Iran. The statistical population of the study in the interviews section, which included 19 urban experts and managers, was chosen using purposeful sampling and the snowball technique. On the other hand, using simple random sampling, 383 citizens, 381 tourists, and 30 people of the authorities and investors were surveyed in the quantitative section. Furthermore, the findings of the interviews revealed that the efforts towards attracting the mental and executive participation of the residents of old textures, empowering the residents, managing the presence of Afghan immigrants, and, at the same time, exploiting cultural and historical capacities evolved could help with the realization of an urban brand. The modeling result also showed in the urban development plans of Birjand, by influencing intermediate variables the components of revitalization, personalization, and economic feasibility have the greatest positive effects on the realization of urban branding and According to the correlation between components, the highest relationship was between mental image and environmental quality (0.68).
Machine summary:
تحلیل و رتبه بندی مؤلفه های طرح های توسعه ی شهری مؤثر در تحقق برندسازی شهری با استفاده از مدل معادلات ساختاری (نمونه ی موردی: شهر بیرجند) حمید فخیم زاده ، دانش آموخته ی دکترای تخصصی شهرسازی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران هادی سروری *، استادیار شهرسازی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران محمدهادی مهدینیا، استادیار شهرسازی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران مهدی محمودزاده واشان ، استادیار مدیریت -دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، ایران چکیده تحت تأثیر فرایندهای جهانی شدن و رقابت پذیری و با تحول نظریه های توسعه ی شهری، چارچوب ها و رویکردهای نوین در برنامه ریزی شهری خلق شده اند.
١- از نظر مدیران شهری در بستر شهر بیرجند کدامین عوامل در برندسازی شهری می توانند اثرگذار باشد؟ ٢-کدام شاخص در ارتباط بین طرح های توسعه ی شهری و تحقق برند شهری بیش ترین ضریب معناداری را داراست ؟ ٣- بیش ترین همبستگی و ارتباط معنادار بین شاخص ها در مدل معادلات ساختاری ایجادشده مربوط به رابطه ی بین کدام مؤلفه هاست ؟ ٢- پیشینه ی تحقیق در سالیان اخیر نقش برندسازی در رسیدن به استراتژیها و اهداف مدیریت شهری در مقالات و کتب متعدد مورد تأکید پژوهشگران حوزه ی برنامه ریزی شهری قرار گرفته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) 12- Helmy 13- Lynch 14- Merrilees 15- Shafranskaya and Potapov 16- Grönroos 17- Harrison-Walker 18- Robledo 19- Byon and Zhang 20- Toncar 21- Trueman and Cornelius 22- Hosany 23- Qu در جدول (٢) نظریه پردازانی که به هر معیار در پژوهش های خود تأکید داشته اند، اشاره شده است تا در ادامه روابط بین آن ها و میزان اثرگذاری هرکدام بر تحقق برنامه های برندسازی شهر بیرجند از نگاه سه جامعه ی آماری مختلف با پرسشنامه در مدل معادلات ساختاری pls سنجش و مؤلفه ها رتبه بندی گردند.