Abstract:
یکی از مهمترین معضلات فرایند خطمشیگذاری، بهخصوص خطمشیگذاری فرهنگی در کشور ما طی نشدن درست فرایند شناسایی مساله است. سیستم سیاستگذاری سینمایی کشور هم از این آسیب کلان مصون نیست و لذا در این پژوهش تلاش میشود تا مسائل پیش روی سینمای ایران در دهه پنجم انقلاب اسلامی که باید در فرایند «سیاستگذاری سینما» به آنها پاسخ داده شود موردبررسی قرار گیرد. در این پژوهش ابتدا به مرور آثار جهانی موجود در حوزه سیاستگذاری سینما پرداخته شده و تلاش شده است که مسائل سیاستی سینمای جهان از دیدگاه این منابع استخراج گردد. در ادامه با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد، دادههای بهدستآمده از برخی خبرگان حوزه سیاستگذاری سینمای ایران مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و بر این اساس مدل پارادایمی مسائل سیاستی سینمای ایران در دهه پنجم انقلاب طراحی شده است. در انتهای مقاله مقایسهای بین نظام مسائل سیاستی سینمای ایران و سینمای جهان صورت گرفته است.
One of the most important problems of the policy-making process, especially the cultural policy-making process in our country, is the incorrect process of problem identification. The country's cinema policy-making system is not free from this major damage, and therefore in this study, an attempt is made to examine the issues facing Iranian cinema in the fifth decade of the Islamic Revolution, which must be addressed in the "cinema policy-making" process. In this research, first, the existing global researches in the field of cinema policy have been reviewed and an attempt has been made to extract world cinema policy issues from the perspective of these sources. Then, using the Grounded theory method the data obtained from some experts in the field of Iranian cinema policy-making are analyzed and based on this, a paradigm model of Iranian cinema policy issues in the fifth decade of the revolution is designed. At the end of the article, a comparison is made between the system of policy issues of Iranian cinema and world cinema.