Abstract:
سرمایهگذاری مشترک بینالمللی یکی از روشهای همکاری بین شرکتی است که امکان تشکیل شراکتهای راهبردی را فراهم میآورد. علیرغم پتانسیل بالای این روش، تعداد زیادی از سرمایهگذاریهای مشترک ناموفق بوده و اغلب آنها در مرحله اجرا با شکست مواجه میشوند. تحقیق حاضر به دنبال تهیه الگویی از عوامل کلیدی اجرای موفق سرمایهگذاریهای مشترک بینالمللی است تا بتواند مدیران اجرایی را در عملیاتی کردن این راهبرد یاری دهد. برای تحقق این هدف از طرح تحقیق کیفی استفاده گردید و با تکیهبر دیدگاه خبرگان، 14 مصاحبه نیمهساختیافته با مدیران اجرایی شرکتهای خودروسازی که سابقه سرمایهگذاری مشترک دارند (و براساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند)، صورت گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA بهره گرفته شد و درمجموع 8 بعد اصلی (شامل: راهبرد سرمایهگذاری مشترک بینالمللی، الزامات سرمایهگذاری مشترک، امور حاکمیت شرکت، تشکیل شرکت مشترک، مدیریت عملیات، ارزشیابی و بازخورد، تداوم شراکت و عوامل محیطی)، 30 مقوله و 115 گزاره از میان 643 کد استخراجی از مصاحبههای انجامگرفته، بهعنوان عوامل کلیدی شناسایی شدند و با ترسیم روابط میان آنها الگوی مفهومی پژوهش حاصل گردید.
International joint venture is one of the cooperation methods between firms which facilitate the formation of strategic alliance without a loss of corporate identity. Despite the high potential capacity of this method, a large number of joint ventures are unsuccessful and often fail in the implementation phase (Elmuti & Kathawala, 2001). The present study seeks to provide a model for key factors in successful implementation of international joint ventures, in order to help executives in the operation phase of their nominated strategy. To this end, firstly, we discuss the concept of international joint venture, strategic alliance and implementation of the strategy. Then, using qualitative research design and based on the experts' view, 15 semi-structured interviews were conducted with executives of automobile companies with a history of joint venture which were selected based on a theoretical sampling method. To analyze the collected data, MAXQDA software was employed. In conclusion, 8 main categories, 30 generic categories and 115 sub-categories out of 643 open codes were grouped, categorized and abstracted from the interviews. The key factors including: International joint venture strategy, joint venture requirements, corporate governance issues, establishing joint company, operation management, evaluation and feedback, continuation and environmental factors shape the conceptual model of this research.