Abstract:
مجنون و لیلی دهلوی از جمله منظومههایی است که به اقتفای لیلی و مجنون نظامی سروده شده است. بنمایههای هستهای این اثر تفاوتهایی با روایت لیلی و مجنون نظامی دارد که نشان از آن دارد دهلوی به روایت نظامی کاملاً وفادار نبوده است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی سرعت روایت در این منظومه پرداخته است. شیوۀ انجام پژوهش بر اساس الگویی است که با نقد آرای ژنت در یکی از مقالات پژوهشی با تکیه بر متون منظوم داستانی کلاسیک ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بنمایههای هستهای روایت دهلوی در مقایسه با روایت نظامی کمتر است. بیشتر بنمایههای هستهای منظومه با سرعت روایتی بالا گزارش میشوند و تنها سه بنمایۀ هستهای با سرعت روایتی کُند گزارش میشوند که در این سه بنمایه، شخصیتپردازی و تناسب محیط، زمان و... با شخصیت مجنون پردازش شده است. گرانیگاه بارغنایی متن نیز همین سه بنمایه هستند. این سه بنمایه در ارتباط با هم هستند به گونهای که اولی، دومی را در پی دارد و دومی، منتج به سومی میشود. گویی هدف دهلوی در اصل، پردازش این سه بنمایه در اثر خود بوده است و سایر بنمایهها بر حسب ضرورت و برای رعایت پیرنگ علی-معلولی داستان ذکر شدهاند.
Majnoon and Leily Dehlavi is one of the poems written after Leily and Majnoon Nezami. the core principles of this work are different from the narration of Leily and majnoon nezami, which shows that Dehlavi was not completely faithful to the nezami narrative. This research has investigated the speed of narration in this system by descriptive-analytical method. The research method is based on a model that is presented by criticizing Gennet's views in one of the research articles based on classical fiction poetic texts. the results show that the core principles of the Dehlavi narrative are less than the nezami narrative. Most of the system's kernel features are reported at high narrative speeds, and only three kernel features are reported at slow narrative speeds In these three themes, characterization and the appropriateness of the environment, time, etc. are processed with the insane personality. The richness of the text are the same three principles. These three principles are interrelated in such a way that the former leads to the latter and the latter leads to the third. It seems that Dehlavi's goal was originally to process these three themes in his work and the other themes have been mentioned as necessary and in order to observe the causal plot of the story.
Machine summary:
یکی از این راه ها که در مقاله ای تحـت عنـوان «الگوهـایی بـرای بررسـی سـرعت روایـت » پیشنهاد شده است تقسیم حجم متن بر رویدادهای هسـته ای اسـت کـه بنـا بـر اسـتدلال آن مقاله ، مشخص میشود چقدر از یک متن به یک رویداد خاص اختصـاص داده شـده اسـت و چرا؟ این پژوهش بر پایۀ این نظر شکل گرفته و در پی آن است که یکی از متون داسـتانی سّنتی را که به اقتفای لیلی و مجنون نظامی سروده شده است ، اندازه گیری کند و نشـان دهـد کدام رویدادهای هسته ای، بیشترین زمان را به خود اختصاص داده اند و این رویداد هسـته ای چه نقشی در منظومۀ مجنون و لیلی دهلوی ایفا میکند؟ ضرورت انجام چنین پژوهش هایی از چند منظر است یکی آنکه ایـن دسـت بررسـیهـا نشان میدهند که چه ساختارهای روایی بر ذهن نویسندگان متـون روایـی سـّنتی مـا حـاکم بوده است و همچنین ساختارهای روایی اولیه (بـه عنـوان زبـر مـتن ) چـه تفـاوت هـایی بـا ساختارهای روایی ثانویه (به عنوان زیر متن ) دارند و درجۀ انحراف های روایی در متونی کـه به تقلید از آثار پیشین نوشته شده است تا چه اندازه ای اسـت و ایـن تغییرهـا و انحـراف هـا بیش تر در چه نوع بن مایه هایی بوده اسـت و ایـن بـن مایـه هـا چـه جهـت هـایی بـه سـیر روایی داده اند؟ ٢.