Abstract:
با ظهور رسانههای نوین مرزهای حقوقی و اجتماعی دولتها کمرنگ شده و حاکمیت آنها بهعنوان تصمیمگیران مطلق در امور جامعه متزلزل شده و مفاهیمیچون احزاب، گروههای ذینفع و افکار عمومی، مد نظر قرار گرفتهاند. هدف از تحقیق بررسی عوامل اثرگذار و اثرپذیر ناشی از افکار عمومیدر تصمیمگیریهای راهبردی است. روش تحقیق، استفاده از رویکرد ISM است که یک روش ساختاری – تفسیری بهشمار میآید. این رویکرد از روشهای ساختدهی به مساله است که با عنوان SSIM شناخته میشود. همچنین برای استخراج عوامل ورودی در تحلیل ساختاری – تفسیری، از مطالعات کتابخانهای و نیز مصاحبه عمیق بهره گرفته شد. بعد از شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر افکار عمومیکه در تصمیمگیری راهبردی در نظر گرفته میشوند، اقدام به ارائه مدل و سطحبندی با استفاده از متدولوژی همان روش شده است. حاصل این پژوهش کمک بسیار زیادی در شناسایی نفوذ در افکار عمومیو تاثیرگذاری بر آنها بهمنظور حمایت از تصمیمات خاص در سطح عمومیخواهد داشت.
The emergence of modern media in the age of communication, along with the developments that have been made with the expansion of their sphere of influence, has challenged many of the earlier assumptions and principles in the structure of relations between statesmen and rulers with the people. The legal and social boundaries of governments are diminished, and their sovereignty is shaken as absolute decision makers in the affairs of society, and concepts such as parties, interest groups and public opinion form the policy area. The formation of strategic decisions at the public level and their dependence on public opinion, on the one hand, the importance and position of public opinion management in achieving goals and convergence in the adoption of strategic decisions and supporting these decisions, focusing on general decision making The community was discussed and discussed. For this purpose, after reviewing the processes of strategic decision-making, it is to identify the role and position of public opinion management in reaching the decision in this area and identify the main axis of the effect of public opinion management on strategic decisions and presenting the model and leveling using the ISM methodology. This research will be of great help in identifying public influence and influencing them in order to support specific public-level decisions.
Machine summary:
با بهره گيري از افکار عموميو ورود به حوزه ي قدرت نرم ، امکان کسب نتـايج دلخـواه يک بازيگر سياسي از طريق ترغيب و جلب نظر ديگـران ميسـر مـيشـود؛ بـه طـور مثـال دشمنان جمهوري اسلاميايران ، بعد از نااميدي از جنـگ سـخت ، اقـدام بـه هـدايت افکـار عمومي کرده است و اين کار را از راه هاي مختلف ، نظيـر: نفـوذ در تصـميم گيـري مـديران ارشد نظام ، منصرف کردن اذهان عمومي از آرمان هاي انقلاب ، بدبين کردن مردم نسـبت بـه مقوله دين و ...
با توجه به مطالب بيان شده سوال پژوهش عبارت است از: زمينه هاي اصلي تاثيرگذاري افکارعمومي بر تصميم گيري راهبردي و فرايندهاي آن کدامند؟ پيشينه شناسي مباني نظري پژوهش پيشينه پژوهش مقاله هايي که در اين زمينه به بررسي و تحليل تصميم گيري پرداخته اند عبارتند از: مقالـه «تصـميم گيـري بـا اسـتفاده از تئـوري افسـوس و تـاثير فيـدبک روي آن » کـه بـه بررسـي تصــميم گيــري مــديران از منظــر تئــوري هــاي مــدل ســازي ابعــاد رفتــاري انســان 264 ميپردازد(شيخ محمدي، ١٣٩١).
مولفه هاي اصلي در پژوهش حاضر اگر بخواهيم جنبه مختلفي از افکار عمومي را بررسي کنـيم کـه در تصـميم گيـريهـاي راهبردي اثرگذار هستند، ميتوانيم به مواردي نظير: قدرت ، استراتژي و هدف ، فنون تغيير و اجراي استراتژي، تصميم گيري، عوامل اجتماعي و رواني و مواردي از اين قبيل اشاره کـرد.
چارچوب مفهومي پس از شناسايي جوانب مختلف تصميم گيري راهبردي و درنظرگرفتن جوانب مختلـف تصميم ها در سطح عمومي، به جهت بررسي تاثيرگذاري بر تصـميمات راهبـردي اقـدام بـه تجزيه و تحليل فرايند شکل گيري تصميم هاي راهبـردي شـد و سـپس بـا بررسـي جهـات مختلف فرآيند شکل گيري تصميم هـاي راهبـردي سـعي در شناسـايي منافـذ تاثيرگـذار بـر تصميمات راهبردي از طريق افکار عمومي، در جمهوري اسلاميايران شد.