Abstract:
اقناع در عملکردهای مدیرعامل به عنوان فرآیند محسوب میشود که از طریق آن مدیرعامل تلاش دارد تا نگرش و ادراک سهامداران و به طور کلی ذینفعان را همراستا با اهداف و خواستههای خود یا شرکت تغییر دهد تا از این طریق آینده پایدارتری از نظر حیطههای سرمایهگذاری برای شرکت به واسطه حمایت مادی و معنوی سهامداران ایجاد کنند. هدف این پژوهش طراحی مدل شیوههای اقناع مدیرعامل در افشا گزارشگری مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران میباشد. روششناسی این پژوهش از منظر هدف جزء پژوهشهای اکتشافی محسوب میشود که از طریق تحلیل داده بنیاد بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و محوری صورت پذیرفته است و از منظر نتیجه، جزء پژوهشهای توسعهای دستهبندی میگردد. در این پژوهش ۱۵ نفر از متخصصان رشته حسابداری به عنوان مصاحبه شونده حضور داشتند. نتایج پژوهش نشان داد، مدیرعامل از طریق سه رویکرد روانشناختی، ابزاری و منفعت طلبی اقناعی اقدام به افشای اطلاعات در گزارشهای مالی مینمایند. در رویکرد روانشناختی شیوههای اقناعی مدیرعامل مبتنی بر دو بعد محرکها و تغییر بر ادراک و نگرش سهامداران و سرمایهگذاران میباشد تا تهیج و محرک انگیزشی مثبتی در آنها ایجاد گردد. در رویکرد ابزاری شیوههای اقناع نیز دو بعد انسجامها و جذابیتها مطرح گردید و هدف آن تقویت انسجام و همراه کردن سهامداران با شرکت میباشد و در نهایت در رویکرد منفعت طلبی مدیرعامل به واسطه تحریفها اقدام به اقناع سهامداران و سرمایهگذاران میکند. در واقع این نتایج نشان میدهد مدیرعامل به واسطه اقناع دست به افشای گزارشهای مالی شرکت برای متقاعدسازی ذینفعان مینماید تا از این طریق ضمن کاهش تشنج در فضای بازار، محرکهای مثبتی چه از منظر نگرش و چه از منظر ادراکی به سهامداران تزریق نمایند تا آنها را همسو با خواستهها و انتظارات خود در یک مسیر قرار دهند.
Abstract
Persuasion in the CEO's operations is considered as a process through which the CEO attempts to change the attitudes and perceptions of shareholders and, in general, stakeholders, in accordance with their own goals or wishes, in order to make the future more sustainable in terms of investment areas for the company by moral support of their shareholders. The purpose of this research is designing a model CEO of persuasive practices in financial reporting based on grand theory.The methodology of this research is from the perspective of the object of exploratory research, which is based on the analysis of the foundation data based on three stages of open, selective and pivot coding, and is classified as a component of developmental research.In this research, 15 specialists from the field of accounting were interviewed.The results of the research showed that the CEO, through three psychological, instrumental and persuasive interest-seeking approaches, discloses information in financial reports. In the psychological approach, the CEO's persuasive ways are based on two dimensions of stimuli and a change in the perception and attitude of shareholders and investors in order to create a positive motivational stimulus in them. In the approach to persuasion practices, two dimensions of coherence and attractiveness have been raised, aiming to strengthen the coherence and alignment of shareholders with the company, and ultimately, in the managerial interest-driven approach, through distortions, persuades shareholders and investors.In fact, these results indicate that the CEO is persuading to disclose company financial reports to persuade the stakeholders to reduce the seizure in the marketplace by inducing positive drivers from the point of view or perceptively to shareholders, In line with their wishes and expectations.
Machine summary:
مزيت ارتقاي سطح گزارشگري مالي و بهبود کيفيت در افشا آن ، پيامدهاي مثبتي همچون تقويت قابليت هاي اعتمادپذيري، قابليت مقايسه بخشيدن به عملکردهاي مالي شرکت و قابل فهم بودن اطلاعات افشا شده را براي شرکت در يک بازار رقابتي به همراه خواهد داشت و باعث ميگردد اين اطمينان نسبت به شخصيت شرکت ايجاد شود کـه اطلاعات افشا شده ، عاري از خطا و تعصب ميباشد که اين موضوع ميتوانـد بـه افـزايش سـطح انگيزه هاي سرمايه گذاري بيشتر سهامداران در يک بازار رقابتي منجر شود (احمـدي، وليپـور و جمالي، ١٣٩٧) 1 Bates, Burton, Howlett & Huggins 2 Francis, Olsson & Schipper 3 Ayres, Huang & Myring ٣- پژوهش هاي تجربي پژوهش هاي انجام شده در زمينه تبليغات خدمات مـالي در اکثـر مواقـع بـه تـأثير تبليغـات بـر سرمايه گذاريهاي مشترک در طرح ها و پروژه هاي مالي عظيم پرداخته است و کمتر به موضـوع 1 اقناع در افشاي گزارش هاي مالي شرکت هاي بازار سرمايه توجه نمـوده اسـت .
اين پژوهش از آزمون هاي عليت گرانجـر٧ بـه طـور مجـزا بـراي 1 Sirri & Tufano 2 Gallaher, Kaniel & Starks 3 Jain & Wu 4 Cronqvist 5 Barber, Odean & Zheng 6 Ferretti, Pancotto & Rubaltelli 7 Granger-Causes تبليغات عملکردهاي مالي ريسک پذير و غير ريسک پذير، استفاده نمود.