Abstract:
زمینه و هدف: آموزش عالی سلامت، سطحی حیاتی از نظام آموزش عالی کشور است که مقدرات سلامت آینده جامعه را رقم میزند. شایسته است این نظام آموزشی با ارائه جامعترین، روزآمدترین و فراگیرترین مفاهیم سلامت، رویکردی متعالی را انتخاب و اجرا نماید. در این رویکرد لازم است همه ساحات بشر و همه ابعاد سلامت مورد توجه قرار میگیرد.
روش: در این مطالعه با تلفیق نظر اساتید پانل آموزشی همایش سلامت معنوی در سال 1395 با یافتههای منتخب منابع علمی، به تحلیل و توصیف در پنج محور اهتمام شده است.
یافتهها: سلامت معنوی از ابعادی است که لازمه تعالی در سایر ابعاد و تضمین کننده تحقق انسان سالم در جوامع سعادتمند و برخوردار از توسعه و امنیت پایدار است.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای مطالعه در پنج محور زیر تحلیل شده است:
• مبانی- تعاریف- نظریات و دیدگاههای مرتبط و قابل طرح در آموزش عالی سلامت
• تحلیل نظام فعلی آموزش عالی سلامت از پنجره سلامت معنوی
• موضوع شناسی و اولویت گذاری و نیازسنجی محتوای معنوی برای ارائه در آموزش عالی سلامت
• شیوههای پیشنهادی ارائه موضوعات و مصادیق سلامت معنوی در آموزش عالی سلامت
• الگوها و مصادیق عینی سلامت معنوی در نظام آموزش عالی سلامت، نحوه شناسایی، معرفی و ترویج سیره آن ها
و در انتها توصیههای راهبردی و کاربردی ارائه شده.
Background and Objective:
Higher health care education is a detrimental level of the national higher education system
which can potentially define future health status of the nation. Therefore, naturally, this
educational system is expected to pursue and implement transformative strategies through
delivering the most comprehensive, updated, and exhaustive concepts of health. It is expected
that this approach should include all aspects of human-beings’ life and various dimensions of
health and well-being.
Methods:
For the purpose of this study,five main dimensions spiritual health are critically analyzed
and discussed by means of amalgamation of the opinions of the experts participating in
the Spiritual Health Convention held in 1395,and the opinions of a number of designated of
scholars working on this field are sought.
Results:
In flourishing societies with favorable future prospects, spiritual health can be considered
asan important aspect of life which is indispensible for accomplishment and promotion of
health in all aspects of life.
Discussion and conclusions:
Findings of the current study are analyzed and discussed in the following five sections:
• Principles, definitions, theories, and viewpoints on the subject which should be included in
higher health education curricula
• Analysis of the current higher health education system structure from a spiritual health
perspective
• In depth analysis, prioritization, and assessment of the suitable spiritual health-related
content for inclusion in the higher health education curricula.
• Introducing proposed methods for communication of theoretical concepts and real-life
examples of spiritual health in higher health education.
• Proposal of templates and practical spiritual health implementations scenarios for inclusion
in higher health education curricula as well as introduction of suitable methods for selection,
introduction and promotion of the designated templates which will ultimately be used for
development of practical and strategic guidelines and recommendations