Abstract:
زمینه و هدف: موفقیت در برقراری یک ارتباط مؤثر و ساختارمند با دانشجویان، به شناسایی نیازهای مختلف آنان بستگی دارد. هدف پژوهش، بررسی نیازهای فرهنگی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود.
روش: پژوهش حاضر جامعه آماری 5442 نفر در سال تحصیلی 95 تا 96 بود که حجم نمونه، 387 نفر(335 دانشجو، 66 هیئت علمی و 52 کارمند) تعیین و نمونهگیری، به روش طبقهای تصادفی انجام شد. ابزارتحقیق، پرسشنامه محقق ساخته شامل 71 گویه با مقیاس لیکرت 5 گزینهای و 10 مؤلفه بود. ضریب آلفای کرونباخ، 83/0محاسبه شد. دادهها با روشهای آماری توصیفی و آزمون فریدمن با نرمافزار SPSS23، تحلیل شد.
یافتهها: از دیدگاه دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان، نیازهای مذهبی، ملی، اجتماعی، سیاسی، هنری، ورزشی، هنری-آموزشی، علمی-آموزشی، نیازهای معطوف به آزادی قلم و بیان و نیازهای معطوف به جلب توجه و احترام، نیازهای فرهنگی دانشجویان هستند.
نتیجهگیری: از دیدگاه دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان، به ترتیب نیاز هنری، نیازهای معطوف به جلب توجه و احترام و نیاز ملی، در اولویت بودند.
Background: Success in establishing an effective and consistent relationship with students depends on their different needs. The purpose of this study was to investigate the needs of cultural students of Shahid Madani University of Azerbaijan.
Methods: The present study was a statistical population of 5442 people in the academic year of 1995-96, in which the sample size was 387 people (335 students, 66 faculty and 52 staff) and sampling was done by stratified random sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire consisting of 71 items with 5-point Likert scale and 10 components. Cronbach's alpha coefficient was calculated to be 0.83. Data were analyzed by descriptive statistical methods and Friedman test with SPSS23 software.
Results: From the perspective of students, faculty members and staff, religious, national, social, political, artistic, sports, art-educational, scientific-educational needs, needs for freedom of speech and expression and needs for attention and respect Are the cultural needs of students.
Conclusion: From the perspective of students, faculty members and staff, artistic needs, needs focused on attracting attention and respect, and national needs, respectively, were prioritized.