Abstract:
زمینه و هدف: توجه به مدیریت منابع انسانی باعث مزیت رقابتی و ارائه کیفی خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی میشود. مسئله ماندگاری منابع انسانی متخصص که برای جذب و پرورش آنها هزینههای هنگفتی شده است از دغدغههای سازمانها است. به منظور بررسی وضعیت ماندگاری اعضای هیئت علمی، این پژوهش کیفی به تبیین الگوی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته است.
روش: در این مطالعه کیفی پنج دانشگاه علوم پزشکی که کمترین میزان ماندگاری اعضای هیئت علمی را دارا میباشند به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به روش سه سویهسازی اطلاعات و با روش نمونهگیری هدفمند با 25 نفر ازاعضای هیئت علمی مصاحبه نیمه ساختارمند عمیق انجام شد. کدگذاری با سه روش باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرمافزار ATLAS.ti و با رعایت تمامی استانداردها برای رسیدن به الگوی ماندگاری انجام شد و سپس پایایی و روایی الگو مورد سنجش قرار گرفت.
یافتهها: با تحلیل محتوای مصاحبهها 1197 کدِباز استخراج شد. پس از پنج مرحله پالایش کدها، 12 مقوله در سه بعد و با 60 مؤلفه حاصل شد. براساس اطلاعات بهدست آمده الگوی ماندگاری طراحی شد. در سنجشِ روایی الگو بُعد عوامل و انگیزه های فردی بالاترین عامل برای ماندگاری در کشور مشخص شد.
نتیجهگیری: توجه به عوامل ماندگاری باعث حفظ نیروهایی متخصص میشود. لازم است با توجه به سه عامل درون سازمانی، برون سازمانی و عوامل فردی دانشگاهها به طراحی برنامه استراتژیک برای افزایش کیفی ماندگاری بپردازند.
Background: Attention to human resource management leads to more qualitative educational, research and medical services. The purpose of this study was to investigate the factors affecting the retention of faculty members for whom the universities have invested am enormous sum of money for recruiting, employment and training.
Methods: Five medical science universities were purposefully chosen. Using data triangulation and semi-structured in-depth interviews, 25 faculty members were interviewed. Coding was done using ATLAS.ti software. Adhering to all standards and protocols, open, axial and selective coding were used. Following 5 stages of refining codes and designing the initial model, the reliability and validity of the model were measured.
Results: 1197 open codes were extracted. Using open and axial and selective coding, 60 components in 12 categories and 3 dimensions were recognized. Based on the findings of the content analysis, personal motivations was the most important reason for retention of faculty members.
Conclusion: The findings of this study showed strategic planning with special attention to intra and extra-organizational motivating factors can enhance the retention of faculty members.