Abstract:
در این مقاله به بررسی و ارزیابی کارایی کشورهای منتخب در زمینه تعلیم و تربیت با استفاده از روش برنامهریزی خطی پرداخته شده است. بدینمنظور و با توجه به آنکه در ارزیابی کارایی عمدتاً از دو روش پارامتری و ناپارامتری استفاده میشود، با بهرهگیری از روش ناپارامتری که بر پایه روشهای برنامهریزی ریاضی و به طور اخص روش تحلیل پوششی دادهها استوار است، کشور ایران و کشورهای منطقه را به لحاظ کارایی نظام تعلیم و تربیت طبقهبندی و رتبهبندی نمودهایم. شایان ذکر است که مزیت عمده روش تحلیل پوششی دادهها3 نسبت به سایر روشهای موجود برای اندازهگیری کارایی، این است که میتوان به وسیله آن کارایی واحدهایی را که دارای چند ورودی و چند خروجی )غیر قابل تبدیل به هم( میباشند، ارزیابی نمود. در مقاله حاضر، با توجه به ورودیها و خروجیهای نظام تعلیم و تربیت در 18 کشور منتخب و در طی سال 2010، به ارزیابی کارایی آنها با دو فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس و بازدهی متغیر نسبت به مقیاس پرداخته شده است . نتایج نشان میدهد که با فرض اول؛ کشورهای ایران، قزاقستان، کویت، لبنان، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه و ازبکستان در میان کشورهای گرجستان، آذربایجان، اردن، قرقیزستان، عمان، پاکستان، تاجیکستان، امارات، ترکمنستان و یمن از بیشترین کارایی برخوردار بوده و متوسط کارایی تحت این فرض 3/85 درصد میباشد. با در نظر داشتن فرض دوم؛ کشورهای پاکستان، تاجیکستان و امارات نیز به جمع کشورهای کارا میپیوندند که متوسط کارایی تحت این فرض 2/92 درصد میباشد. در نهایت با توجه به الگو بودن کشور ازبکستان بر اساس یافتههای این تحقیق میتوان گفت که کشورهای ناکارا به ویژه ایران به منظور افزایش کارایی میبایستی کشور ازبکستان را الگوی خود قرار دهند .
In this article, the assessment and evaluation of the efficiency of selected countries in the Middle East and Central Asia region in the field of training and education using the method of linear programming. For this purpose, and given that in assessing non-parametric and parametric methods are mainly used non-parametric methods, by which on the basis of mathematical planning methods and in particular is based on the data envelopment analysis method, Iran and regional countries in terms of the efficiency of the education system and classification training and ranking. It must be mentioned that the major advantage method Data Envelopment Analysis )DEA( compared to other available methods for the measurement of efficiency, is that it can be used by the efficiency with multiple input and multiple output )conversion to non-reliable(, evaluation. In the present article, due to the input and output of the education system and training in selected countries during the year 2010, assessing returns with two fixed and variable returns to scale relative to the scale. The results show that first assuming countries; Iran, Kazakhstan, Kuwait, Lebanon, Saudi Arabia, Syria, Turkey and Uzbekistan among the countries of Georgia, Azerbaijan, Jordan, Oman, Pakistan, Tajikistan, UAE, Turkmenistan and Yemen of the highest efficiency and default 85% efficiency under the average. With a view to having the second assuming countries; Pakistan, United Arab Emirates and Tajikistan to the worlds ‘ States that the average efficiency of under the assumption of 92/2%. Finally, with regard to the template being the country of Uzbekistan is based on the findings of this study can be said that developing countries, especially Iran, non- efficiency in order to increase the efficiency of your pattern should be the country of Uzbekistan.