Abstract:
انرژی یکی از صنایع پرطرفدار در دنیا میباشد و از اهمیت مهمی برخوردار میباشد. در عصر حاضر فناوریها و رشتههای مختلفی از جمله فناوری اطلاعات، بازدهی صنعت انرژی را افزایش داده است. در اکوسیستم کنونی مدیریت انرژی، سهم اینترنت اشیا (IoT) به شبکههای هوشمند، به علت امتیازات چندگانه آن در زمینههای متفاوت، توان بالقوهای به دست آورده است. بر اساس سیساستهای کلی علم وفناوری و دستیابی به علوم و فناوری پیشرفته در این حوزه، نیازمند ارائه راهبرد برای بازاریابی در بخش انرژی و با نگاه به فناوریهای نو احساس میگردد. بنابراین در پژوهش پیشرو تلاش شد تا راهکاری برای بهرهوری بیشتر انرژی بر اساس این سیستها پیشنهاد شود. ارزیابی وضعیت موجود بازاریابی شبکه هوشمند انرژی و ارائه الگوی دلخواه برای بهره وری انرژی میباشدکه منظور از مدل بهینه مناسبترین استراتژیهای بازاریابی میباشد. دراین پژوهش قابلیتها و محدودیتهای راهبرد های کلان توسعه مبتنی بر ایترنت اشیا (تحت عنوان نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید) به طور کلان و راهبردی بررسی شدهاست. این پژوهش با بهرهگیری از SWOT مدونسازی شده و با کمک مدل QSPM کامل شدهاست. همچنین در پایان یک راهبرد کلان دفاعی برای استفاده از اینترنت اشیا در بخش انرژی به عنوان نتیجه پژوهش ارائهگردیدکه به کمک آن میتوان از اینترنت اشیا در صنایع راهبردی انرژی استفاده کرد.
Energy is one of the most popular industries in the world, and therefore, its production and transfer are important. Nowadays, various technologies and disciplines like information technology have come to help the energy industry and can boost it. In today's energy management ecosystem, the Internet of Things (IoT) share of smart grids has gained potentially, due to its multiple scores in different areas. Based on the general policies of science and technology and access to advanced sciences and technologies in this field, there is a need to provide a strategy for marketing in the energy sector and looking for new technologies. Accordingly, there is a need to provide a strategy for sustainable marketing in the energy sector by using IoTs and big data. Therefore, in the present study, a solution for greater energy efficiency is proposed and it is tried to assess the current state of smart energy network marketing and provide the desired model to achieve sustainable marketing. In this research, the capabilities and limitations of the development based on the IoTs (called Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT)) have been comprehensively examined and the study tried to fill the gap in previous research by analyzing and evaluating the sustainability of all smart network marketing methods with all three social, economic and environmental dimensions, so the forthcoming research is codified using SWOT, and it is completed with the help of QSPM model. The results show that all the goals of the study have been achieved and for analytical models.