Abstract:
دیدگاههای مختلفی پیرامون حدود مداخلات حکومت و حتی اصل مداخلات آن در حوزة فرهنگ مطرح شده است. مکاتب مختلف، با توجه به تعریفی که از فرهنگ دارند (از محدود کردن فرهنگ به هنر در یک سر طیف تا کلان یا همهجاحاضر در نظرگرفتن فرهنگ در سر دیگر طیف) و همچنین با توجه به تعریفی که از حکومت دارند (از نگاه حداقلی به حکومت در یک طرف طیف تا نگاه حداکثری به حکومت در طرف دیگر طیف)، موضع خاصی در این خصوص اتخاذ کردهاند. این پژوهش، تلاشی است برای رسیدن به پاسخ این سوال که مداخلات حکومت دینی در حوزة فرهنگ چه حدودی دارد؟ در این پژوهش، برای بررسی مفاهیم، پیشینه بحث و مطالعات نظری، از روش اسنادی استفاده شده است. سپس از طریق روش توصیفی-تحلیلی، حدود مداخلات حکومت دینی در سه سطح نظارت، حمایت و تصدیگری در حوزههای 1-اقتصاد فرهنگ، 2-اجرای امور فرهنگی و 3-حقوق فرهنگ(تدوین سیاست فرهنگی، قانونگذاری و مقرراتگذاری فرهنگ)، تبیین شده است. در شرایط عادی، در حوزه اقتصاد فرهنگ، فقط نظارت تایید میشود و در حوزه اجرای امور فرهنگی، فقط تصدیگری تایید نمیشود، البته درمورد شرایط غیرعادی (عدم تحقق مصالح عمومی)، یافتهها متفاوت است که در جمعبندی مقاله ذکر شده است. در حوزه حقوق فرهنگ، سطح نظارت و حمایت تایید میشود، سطح تصدیگری در سیاستگذاری کلان و قانونگذاری، باید با لحاظ شیب اجتماعی انجام شود و در سیاستگذاری خرد و مقرراتگذاری، با مشارکت سایر ذینفعان انجام شود.
There have been differing views on the extent of government intervention and even government intervention itself in the field of culture. Different schools have taken a special position on this issue, given their definition of culture (from limiting culture to art to overestimating culture) and government (from a minimal view of the government on one side of the spectrum to a maximum view of the government on the other side of the spectrum). This study is an attempt to answer the question of what are the limits of religious government intervention in the field of culture?In this research, documentary method has been used to study the concepts, background of research and theoretical studies. Then, through descriptive-analytical method, the limits of religious government interventions in the three levels of supervision, support and tenure in the areas of 1-economy of culture, 2-implementation of cultural affairs and 3-cultural policy making, legislation and regulation of culture (rights of culture) are explained. Under normal circumstances, in the field of "economy of culture" only supervision is approved and in the field of "implementation of cultural affairs" only tenure is not approved. However, in the case of abnormal conditions (lack of public interest) the findings are different. In the field of "rights of culture" the levels of supervision and supporting are approved. At the level of tenure, macro policy making and legislation must be done in terms of social inclination and micro policy making and regulation should be done with the participation of other stakeholders.
Machine summary:
سپس از طريق روش توصيفي -تحليلي ، حدود مداخلات حکومت ديني در سه ســـطح نظارت ، حمايت و تصـــدي گري در حوزه هاي ١-اقتصـــاد فرهنگ ، ٢-اجراي امور فرهنگي و ٣-حقوق فرهنگ (ســـياســـت گذاري ، قانون گذاري و مقررات گذاري فرهنگ )، تبيين شده است .
لذا سؤال اين پژوهش عبارت است از اينکه : حدود مداخله ي دولت در اقتصاد فرهنگ ، اجراي امور فرهنگي و حقوق فرهنگ (ســـياســــت گذاري، قانون گذاري و مقررات گذاري) چيست ؟ البته با توجه به اينکه «حدود مداخله ي حکومت در فرهنگ » در هر پارادايم ، نســبت وثيقي با ديدگاه آن پارادايم به ١-«علت (چرايي/خردمايه ) ايجاد حکومت » و ٢-«اثبات حق و وظيفه ي مداخله ي حکومت در فرهنگ » دارد، در يافته ها، به اين موارد به عنوان سؤالات فرعي پرداخته شده است .
پارادايم هاي مديريت دولتي سه پارادايم اصلي در حوزه ي نظريات دولت وجود دارد، اين سه پارادايم عبارتند از: - اداره امور عمومي ١ يا مديريت دولتي ســـنتي: نقش دولت ، تصـــدي گري (طراحي و اجراي سياست گذاري، متمرکز بر هدفي واحد که به صورت سياسي تعريف شده است ) ميباشد.
ضوابط حفظ مصلحت عامه (دانايي فرد و جوانعلي آذر، ١٣٩٥) بنابراين ، همان طور که در شکل آمده است ، حدود مداخلات حکومت اسلامي در اقتصاد فرهنگ را اهداف مياني و نهايي اسلام تعيين ميکند.
New Discourses in Public Policy, Tehran: Imam Sadiq (as) University.
(2016), "The rationale of government intervention" in New Discourses in Public Policy, Tehran: Imam Sadiq (as) University.