Abstract:
اختلال در یادگیری یکی از مشکلات بزرگی است که به خاطر آن، تعداد زیادی از دانشآموزان در همان سنین ابتدایی از مدرسه جدا شده و ترک تحصیل میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزشوپرورش شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 بود از این میان تعداد 45 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در سه گروه آزمایشی و گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند (در هر گروه 15 نفر) انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسه بود. فرآیند اجرا مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت به مدت 5 جلسه و تکنیکهای تنظیم هیجان 10 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه پرداختند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل، در نمره کل متغیر احساس تعلق به مدرسه (233/16=F) وجود دارد. از لحاظ کاربردی با توجه به اثربخش بودن مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه، افزودن آموزش تنظیم هیجان و انگیزه پیشرفت در برنامههای مدارس متناسب با نیازها و سبکهای یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، میتواند تأثیر بسزایی در افزایش احساس تعلق به مدرسه و ارتباط مؤثر دانشآموزان با معلمان داشته باشد.
Machine summary:
مقايسه اثربخشي مدل مبتني بر انگيزه پيشرفت و تکنيک هاي تنظيم هيجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان مبتلا به ناتوانيهاي يادگيري عزت تقديري ١، محمد نريماني ٢ و توکل موسيزاده 3 تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٥/١٥ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٩/٠١ چکيده اختلال در يادگيري يکي از مشکلات بزرگي است که به خاطر آن ، تعداد زيادي از دانش آموزان در همان سنين ابتدايي از مدرسه جدا شده و ترک تحصيل ميکنند.
هدف پژوهش حاضر بررسي مقايسه اثربخشي مدل مبتني بر انگيزه پيشرفت و تکنيک هاي تنظيم هيجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان مبتلا به ناتوانيهاي يادگيري بود.
Grigorenko, Compton, Fuchs, Wagner, Willcutt & et al 4.
Rogers, Guyer, Nishina & Conger 6.
بر اين اساس پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي مدل مبتني بر انگيزه پيشرفت و تکنيک هاي تنظيم هيجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان مبتلا به ناتوانيهاي يادگيري انجام گرفت .
Houck, Hadley, Barker, Brown, Hancock & et al 2.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف مقايسه اثربخشي مدل مبتني بر انگيزه پيشرفت و تکنيک هاي تنظيم هيجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان مبتلا به ناتوانيهاي يادگيري انجام گرفت .
Social informa-tion processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities.
Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice.
The Relationship between Emotion Regulation, School Belonging, and Psychosocial Difficulties among Adolescents with Specific Learning Disorder.