Abstract:
در آموزش تلفیقی برای خلق فرصت یادگیری میان مفاهیم و موضوعات پیوند معناداری ایجاد میشود تا یادگیرندگان با رویکرد چندگانه با موضوعات و مفاهیم مواجه شوند. هدف این مقاله تلفیق مفاهیم درسی خواندن و علوم اجتماعی در دوره ابتدایی است تا دانشآموزان بتوانند مفاهیم را در ارتباط با یکدیگر و به عنوان یک کل منسجم و یکپارچه دریابند. ما در زندگی واقعی با مسائل و موقعیتهایی روبهرو میشویم که حل آنها نیازمند درک یکپارچه علوم گوناگون است و به نظر میرسد آموزش تلفیقی به حل این مسائل کمک بسیار خواهد کرد. طراحی فعالیتهای تلفیقی با بهکارگیری روش کیفی انجام شد که در آنها مفاهیم علوم اجتماعی و خواندن ترکیب شده است. این فعالیتها از طریق گروه کانونی اعتباربخشی شدند. گروه کانونی شورای مرکزی کشوری راهبران آموزشی بودند که شمار آنان ده نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی اهداف هر درس و توجه به استانداردهای طراحی فعالیت تلفیقی، میتوان با کشف ارتباطات طولی و عرضی محتواهای آموزشی رشتههای متفاوت، به طراحی فعالیتهای تلفیقی میان مطالعات اجتماعی و خواندن پرداخت. فعالیتهای تلفیقی طراحی شده، پیش از اجرا در کلاس درس با نظر کارشناسان دارای تجارب علمی و عملی تدریس در کلاسهای چندپایه، اصلاح و بهسازی شدند. بنابراین، با ایجاد فرصتهای عملی برای یکپارچهسازی مفاهیم میان- رشتهای، معلمان میتوانند زمینه یادگیری عمیق، پایدار و مرتبط با زندگی واقعی دانشآموزان و تجربه یادگیری لذت بخش و زمینه تغییر نگرش در دانشآموزان را فراهم سازند. از این طریق میتوان انتظار داشت که مدرسه و یادگیری برای دانشآموزان جذاب و برانگیزاننده شود.
In integrative teaching establishing a meaningful connection between different concepts and subjects is a way of creating a learning opportunity. Integrating the basic concepts in Reading with those in Social Studies in elementary school can help students better understand the concepts and their relationships. In real life we encounter issues and situations that require an integrative understanding of different sciences in order to be dealt with successfully. Integrative teaching can be of help in such situations. In this project integrative activities were designed using concepts in Reading and Social Studies, and then validated by a focus group of 10 educational leaders. Findings show that with identification of objectives in each lesson, and considering the standards of designing integrative activities, the discovery of interconnections between different educational contents can lead to integrative activities in any areas such as Reading and Social Studies lessons. The designed activities were initially reviewed by a team of experts in multi-grade teaching, and then reconstructed based on the feedback given by the team. Through such an approach it can be expected that school and learning become attractive and motivating for students.
Machine summary:
اين معيارها عبارت بودند از: - برقراري ارتباط منطقي ميان حوزه هاي يادگيري در يک پايه برقراري ارتباط ميان يک حوزة يادگيري در پايه هاي مختلف برقراري ارتباط و پيوند ميان حداقل دو مفهوم يا مادة درسي پرداختن به يک مفهوم آموزشي از منظر حوزه هاي مختلف پرداختن به مفاهيم مشترک ماده هاي درسي متفاوت مرتبط بودن فعاليت به زندگي و تجارب واقعي دانش آموزان همسو، سازگار و مناسب بودن سنجش يادگيري با ماهيت فعاليتهاي تلفيقي توجه به ايجاد و پرورش ارتباط منطقي ميان دانش ، مهارت و نگرش در دانش آموزان فراهم سازي فرصت براي کسب و پرورش مهارتهاي ميان -رشته اي توجه به عملي و اجرايي بودن فعاليت در کلاسهاي چند پايه براي طراحي فعاليتهاي تلفيقي ابتدا فهرست موضوعات کتابهاي مطالعات اجتماعي دوره دوم ابتدايي شامل پايه هاي چهارم ، پنجم و ششم مورد بررسي قرار گرفتند و ده عنوان از اين سه کتاب مطالعات اجتماعي که قابليت تلفيق با خواندن را داشتند، شناسايي و بررسي شدند.
اصلاح فعاليتهاي طراحي شده طي جلساتي متعدد ميان پژوهشگران انجام گرفت و سبب شد فعاليتها، جذاب و بر اساس تلفيق حوزه هاي دوگانه ، متناسب با سطح يادگيري دانش آموزان دوره دوم ابتدايي چند پايه تدوين شوند.
٢. در اين فعاليت ميان دو حوزه خواندن و مطالعات تلفيق ايجاد شــده و به تجارب واقعي زندگي دانش آموزان عميقاً ارتباط پيدا کرده است .