Abstract:
ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ﺗﺤﻮل ﻣﺜﺒﺖ ﺟﻮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎی ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮدن ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺣﻤﺎﯾﺖ از آﻧﺎن در ﺗﻼش اﺳﺖ ﺗﺎ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن، ﺑﻪ ﺟﻮاﻧﺎن و ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻﻧﯽ، ﺳﺎﻟﻢ، ﻣﺜﺒﺖ، و ﻣﻮﻟّﺪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ در ﮐﺸﻮر ﻣﺎ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ﺗﺤﻮل ﻣﺜﺒﺖ ﺟﻮاﻧﯽ در ﺑﺮﺧﯽ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ ﺑﻪ اﺷﺘﺒﺎه ﺗﮑﺎﻣﻞ ﻣﺜﺒﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ ﯾﺎ ﺗﺤﻮل ﻣﺜﺒﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ ﺑﺮﮔﺮدان ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت داﺧﻠﯽ اﯾﻦ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ﺑﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺪل Cs5 ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﮔﺎﻫﯽ اﯾﻦ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز را ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﺪل ﻫﻢﻣﻌﻨﯽ داﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ و اﻏﻠﺐ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺣﻮل اﯾﻦ ﻣﺪل ﻣﯽﭼﺮﺧﺪ. ﻣﺎ در ﺑﺮرﺳﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻻﺗﯿﻦ اﯾﻦ ﺣﻮزه ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻣﻔﻬﻮمﭘﺮدازی ﭘﻨﺞ ﻣﺪل ﭘﺮﮐﺎرﺑﺮد ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ﺗﺤﻮل ﻣﺜﺒﺖ ﺟﻮاﻧﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺪل ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ زﻧﺪﮔﯽ، ﻣﺪل داﺷﺘﻪﻫﺎ، ﻣﺪل ﭼﻬﺎر ﻋﻨﺼﺮ ﺿﺮوری، ﻣﺪل اﻗﺪاﻣﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، و ﻣﺪل Cs5 ﺑﺮآﻣﺪﯾﻢ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ اﯾﻦ ﻣﺪلﻫﺎ را ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻤﻮده و ﺳﺎزهﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺪلﻫﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ارﺗﻘﺎء آن ﻫﺴﺘﻨﺪ، و ﻧﯿﺰ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ را ﮐﻪ در ﺑﺎﻓﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺎﻧﻮاده، ﻣﺪرﺳﻪ، ﻣﺤﻞ ﮐﺎر، و اﺟﺘﻤﺎع ﺑﺮای ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺗﺮﺗﯿﺐ داده ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﯿﺎن ﺧﻮاﻫﯿﻢ ﮐﺮد.
Machine summary:
2- م 14 ets Model"/>ets Model"/> 15 Minnesota"/>Minnesota"/> مدل و چهارچوبی را برای تمرکز بر داشتهها یا نقاط قوّت نوجوانان ارائه داد که شامل آن دسته از نوجوانانی میشود که حمایتهای درونی و بیرونی Berk Positive Youth Development Perspective (PYD) Lerner & Lerner Positive Psychology Developmental psychology Developmental Epidemiology Prevention Sciences Geldhof, Johnson, Hilliard, Hershberg Guerra & Bradshaw Conway, Heary, & Hogan Targeting Life Skills Model Patricia Hendricks Iowa State University Search Institute Assets Model Search Institute of Minnesota مراقبت و روابط نزدیک از بزرگسالان را دریافت میکنند.
در داخل مدل هر یک از چهار جزء ب the Four Essential Elements Model national 4-H and the California 4-H Youth Development Program Community Action Model James Connell and Michelle Gambone Five Cs Model Heck & Subramaniam Iowa State University Extension and Outreach طبقه فرعی تقسیمبندی میشود، بهاین صورت که طبقههای فرعی "قلب 1 "، مراقبت و ارتباط 2 ؛ 3 s"/>s"/>"، ارائه دادن و#$$0005$ 4 "Head"/>"Head"/>" 5 nkin 6 t="Health"/>t=" 7 mp; Being"/>mp; Being"/> هستند (هک و ساب م، 2009).
تسلّط، شامل فرصتهایی برای مسلّط بودن و تعامل ب Belonging Mastery Generosity Independence Brendtro, Brokenleg, & Van Bockern Circle of Courage Cathann Kress Reclaiming Youth International New York State Peterson, Gerhard, Hunter, Marek, Phillips,& Titcomb استقلال، شامل فرصتهایی برای دیدن خود بهعنوان یک شرکتکننده فعّال در آینده و فرصتی برای خودمختاری.
چشمانداز تحول مثبت جوانی با استفاده از مدل Cs5 )باورز، گلدهف، جانسون، لرنر، و Pittman & Irby Lerner, Fisher, & Weinberg Contribution Contribution Phelps, Forman, & Bowers )به تصویر صفحه مراجعه شود.