Abstract:
با افزایش رقابت در عرصه تجارت، شرکتها برای بقاء خود، نیاز به انجام سرمایهگذاریهای مناسب و بهموقع دارند. با توجه به تحولات جهان امروز، خصوصاً کشورهای در حال توسعه، این کشورها برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند راهکارهایی مناسب جهت استفاده بهتر از امکانات خود میباشند. در این راستا، یکی از عوامل مهم در جهت حل مسائل اقتصادی کشورها، بسط و توسعه سرمایهگذاری است؛ اما این امر به تنهایی کافی نیست و با توجه به محدودیت منابع مالی، علاوه بر مسأله توسعه سرمایهگذاری، افزایش کارایی سرمایهگذاری نیز از جمله مسائل با اهمیت است. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر کارایی سرمایهگذاری و همچنین نقش تعدیلگری استراتژی تجاری در این رابطه میپردازد. این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، از نوع توصیفی ـ همبستگی میباشد. به عبارت دیگر، در این پژوهش به بررسی وجود رابطه و همبستگی بین متغیرها از طریق رگرسیون پرداخته میشود. بهمنظور دستیابی به هدف فوق، اقدام به تدوین سه فرضیه شد. بر این اساس بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش، نمونهای متشکل از 100 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391 الی 1398 انتخاب شد. جهت آزمون فرضیههای پژوهش نیز از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشاندهنده آن است که بین مسئولیت اجتماعی شرکت و کارایی سرمایهگذاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد بدین معنی که با افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت، کارایی سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت. همچنین، استراتژی تجاری تأثیر مثبت و معناداری بر کارایی سرمایهگذاری دارد بدین معنی که با افزایش استراتژی تجاری، کارایی سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، استراتژی تجاری بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و کارایی سرمایهگذاری تأثیرگذار است.
With increased competition in business supply, companies need to invest in time to survive. Given the developments in today's world, especially developing countries, these countries need appropriate solutions to make better use of their resources to solve economic problems. In this regard, one of the important factors in solving the economic problems of countries is the expansion and development of investment; but this alone is not enough, and given the limited financial resources, in addition to the issue of investment development, increasing investment efficiency is also one of the important issues. Accordingly, the present study examines the impact of corporate social responsibility on investment efficiency as well as the moderating role of business strategy in this regard. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of research method. In other words, in this study, the existence of relationship and correlation between variables through regression is investigated. in order to achieve the above objectives, three hypotheses were formulated. Therefore, in order to test the research hypothesis, a sample of 100 firms was selected from the firms listed in Tehran Stock Exchange during the period 2012 to 2019. Multivariate regression model based on combined data was used to test the research hypothesis. The results of this study show that there is a positive and significant relationship between corporate social responsibility and investment efficiency, which means that with increasing corporate social responsibility, investment efficiency will increase. Also, business strategy has a significant positive impact on investment efficiency, which means that with increasing business strategy, investment efficiency will increase. In addition, business strategy affects the relationship between corporate social responsibility and investment efficiency.
Machine summary:
اجزاي مسئوليت اجتماعي که به طور مستقيم با سهامداران اصلي شرکت (روابط کارکنان ، 1 Serafeim et al 2 Enron 3 Worldcom 4 Financial Crisis 5 Gjølberg 6 Lins et al 7 McGuire et al 8 Muller and Kolk 9 Peloza 10 Saeidi et al 11 Lin et al 12 Becchetti et al 13 Benlemlih and Bita 14 Cho et al 47 ويژگيهاي محصول ، محيط و تنوع ) در ارتباط است ، در مقايسه با شرکت هايي که با سهامداران ثانويه (حقوق بشر و مشارکت جامعه ) در ارتباط هستند، موجب کاهش عدم کارايي در سرمايه گذاري ميشود (بنلمليه ١، ٢٠١٤).
18 مطالعات قبلي نشان ميدهند که عدم اطمينان محيطي باعث ايجاد تنوع در عملکرد شرکت ميشود (چنگ و کسنر ، ١٩٩٧)، بر عدم تقارن اطلاعات بين شرکت و سهامداران خارجي تأکيد ميکند (غوش و اولسن ، ٢٠٠٩)، از وضوح 1 Chen et al 2 Miles and Snow 3 Defenders 4 Prospectors 5 Analyzers 6 March 7 Dent 8 Langfield-Smith 9 Seifzadeh 10 Jaworski and Kohli 11 Child 12 Dess and Beard 13 Ghosh and Olsen 14 Song and Montoya-Weiss 15 Su et al 16 Ittner and Larcker 17 Kotha and Nair 18 Cheng and Kesner 50 اطلاعات افشا شده توسط مديران ميکاهد (ليفر و ميلز١، ١٩٩٦) و مفروضات مديريتي را در گزارشگري مالي پيچيده ميکند (بارث و همکاران ٢، ٢٠٠١؛ بنتلي-گود و همکاران ٣، ٢٠١٧).