Abstract:
تحقیق حاضر با هدف تعیین راهبرد طراحی مدل فرایندی چابک سازی چرخه توسعه محصولات جدید با رویکرد تولید در کلاس جهانی در شرکت ایران خودرو به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی میباشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزههای مدیریت تولید و مدیریت کیفیت (شامل اساتید دانشگاهی، مشاورین صنعتی و مدیران ارشد اجرایی شرکت ایران خودرو) بودند که به مباحث زنجیره تامین چابک، تولید در کلاس جهانی و توسعه محصول جدید اشراف کامل داشته و با ساختار، اهداف، استراتژیها و وضعیت شرکت ایران خودرو نیز به طور دقیق آشنا بودند. این جامعه آماری مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در این تحقیق، از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت. سرانجام این روش، مصاحبه با 11 نفر از خبرگان بود. در این تحقیق، از آنجایی که از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید، ابزار اصلی جمع آوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. سرانجام پس از طی کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد. +
The purpose of this study was to design and explain the agility new product development cycle model in IKCO.This study, in terms of purpose, functional, in terms of approach, exploration, and in terms of data analysis, is mixed method. During this phase, the snowball sampling method was used and the process continued until the theoretical saturation of the researcher was reached and a total of 11 interviews were conducted. In the quantitative phase, all senior, middle and senior executives of IKCO Industrial Group were considered as the statistical population and 210 of them were selected by simple random sampling. In the qualitative phase of the research, because of the fundamental data theory approach, the main tool for data collection was in-depth, unstructured interviews with experts. In the quantitative phase of the research, SPSS and Lisrel softwares were used to perform descriptive and inferential analyzes. Finally, the research results led to the design of a agility new product development cycle model in IKCO (based on the paradigm model structure), and in a large community, hypothetical model relationships were tested and validated.