Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، برازش مدل بومی بازارگرایی در صنعت بانکداری ایران میباشد. پژوهش حاضر به صورت آمیخته (کیفی-کمی) بوده و در مرحلة اول، برای ساخت الگو از روش کیفی با رویکرد استروس کوربین و در مرحله دوم برای آزمون الگو از روش معادلات ساختاری استفاده شد. بعد از مطالعه مبانی نظری در خصوص بازارگرایی، طراحی سوالات مصاحبه، انجام مصاحبه و رسیدن به اشباع نظری، پرسش نامه تدوین شد که 288 گویه و در قالب 59 مفهوم تنظیم شد. جهت بررسی روایی پرسشنامه نهایی در میان 12 خبره صنعت و دانشگاهی توزیع گردید و پس از محاسبه CVR گویهها، این مقدار به 212 گویه در قالب 58 گویه تقلیل یافت. در بخش کیفی جامعة آماری شامل خبرگان برجسته بانکی بوده و در گام دوم که بخش کمی پژوهش بوده است، پرسشنامه پژوهش در میان مدیران میانی، ارشد و کارشناسان 33 بانک کشور توزیع گردید. نتایج نشان داد در بخش کیفی، 54 مفهوم به دست آمده در 6 مقوله شامل راهبردها و اقدامات، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، پیامدها و پدیده محوری جای گرفتند. همچنین با توجه به خروجی نرمافزار در بخش کمی، مقدار ضریب مسیر برای 5 رابطه بین مولفههای مدل مقدار مثبت داشته و این بدان معنی است که روابط مستقیم بوده و تنها رابطه متغیر عوامل مداخلهگر و راهبردها دارای علامت منفی میباشد.
The purpose of this study is to fit the indigenous model of market orientation in the Iranian banking industry. The present study is mixed (qualitative-quantitative) and in the first stage, the qualitative method with Strauss-Corbin approach was used to construct the model and in the second stage, the structural equation method was used to test the model. After studying the theoretical foundations of market orientation, designing interview questions, conducting interviews and achieving theoretical saturation, a questionnaire was developed that was 288 items in 59 concepts. In order to check the validity of the final questionnaire, it was distributed among 12 industry and academic experts and after calculating the CVR of items, this value was reduced to 212 items in the form of 58 items. In the qualitative part of the statistical population included prominent banking experts and in the second step, which was the quantitative part of the research, a research questionnaire was distributed among middle managers, senior managers and experts of 33 banks in the country. The results showed that in the qualitative section, 54 concepts obtained were placed in 6 categories including strategies and actions, causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, consequences and central phenomena. Also, according to the software output in the quantitative part, the path coefficient value for the 5 relationships between the components of the model has a positive value, which means that the relationships are direct and only the variable relationship of interfering factors and strategies has a negative sign
Machine summary:
شاخص هاي نهايي پژوهش مقوله راهبردها و اقدمات تمرکز در تصميم گيري مديريت نوآورانه مديريت مشارکتي قائل به مديريت مبتني برپذيرش اصل تغيير مستمر درمحيط مديريت مبتني بر اثربخشي راهبردهاي و سياست هاي مديريتي بانک راهبردهاي عملياتي بانک در بازارگرايي تجربه نگاري شراکت و اتحاد استراتژيک راهبردهاي عملياتي استفاده از تکنولوژي درصنعت بانکداري مقوله شرايط علي برخورداري از دانش کلاسيک و حرفه اي بانک اطلاعات مربوط بازارگرايي صعت بانکداري نوين گرايي خلاقانه گسترش حوزه هاي عملياتي دانش محوري تخصصيسازي سيستم هاي عملياتي روندشناسي تحولات محيطي صنعت بانکداري روندشناسي تحولات تکنولوژي صنعت بانکداري مقوله شرايط زمينه اي ريسک پذيري مديران برخوردار از نگرش مبتني بر اينده پژوهي در صنعت بانکداري قانون گرايي مديران تبعيت از اصول نهادهاي نظارتي مديريت اطلاعات بازار رفتار حرفه اي و سبک رهبري درون سازماني اعتدال ساختاري يکپارچگي ساختاري يکپارچگي عملياتي کارمندمداري سيستم رصد و نظارت بر قوانين و استانداردها سيستم آينده پژوهي در بازارگرايي صنعت بانکداري قابليت علمي و حرفه اي کارکنان خلاقيت و نوآوري کارکنان ارتباطات افقي بين کارکنان صنعت بانکداري مشارکت و تعامل پذيري توام با همکاري در حل بحران ها مقوله شرايط مداخله گر الزام قانوني به اعمال خط مشي بانک مرکزي و دولت درحوزٔە بازارگرايي در صنعت بانکداري تبعيت ازچارچوب هاي فرهنگي و ملي در صنعت بانکداري التزام عملي با قوانين و مقررات مربوط به پولشويي چشم انداز بازارکرايي در صنعت بانکداري ميزان وفاداري مشتريان به بانک وضعيت و عملکرد رقبا در بازارکرايي صنعت بانکداري انتظارات مشتريان راهبردهاي عملياتي رقبا تحولات محيطي تعديل کننده بين عملکرد و بازارگرايي عرصۀ صنعت بانکداري سناريوهاي محتمل در بازارکرايي صنعت بانکداري تحولات تکنولوژي حوزٔە بازارگرايي صنعت بانکداري مقوله پديده محوري هوشمندي کسب و کار متعهد برحاکميت اصل بازارگرايي دکترين و اصول بازارگرايي در صنعت بانکداري بانک طرح و برنامه هاي عملياتي بانک دربازارگرايي درجۀ رقابت محوري در بازار گرايي صنعت بانکداري همسان سازي خدمات بانکداري به مشتريان بهبود مستمر سيستم عملياتي و مديريتي بازار گرايي درصنعت بانکداري مقوله پيامدها درجۀ رضايتمندي و خشنودي مشتريان از خدمات بانکداري همراستايي سيستمي با مشتري مداري در صنعت بانکداري رضايتمندي توام با نشاط شغلي کارکنان صنعت بانکداري روند سبر شدن مشتري محوري بازاريابي اخلاقي منبع : يافته هاي پژوهشگر (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل ١.