Abstract:
این مقاله با هدف بررسی ارتباط سودآوری و شهرت شرکت جهت تبیین عوامل تعیین کننده افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران انجام شده است.نمونه مورد بررسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بر اساس اطلاعات 127 شرکت برای سال های 1387 تا 1396 انتخاب شده است. در مقاله از مدل رگرسیون چندگانه در قالب داده های تابلویی و با روش اثرات ثابت استفاده و نتایج نشان داد که سودآوری شرکت، یک عامل تعیین کننده در افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران می باشد. مطابق با این یافته ها، شرکتهای با سودآوری بیشتر در حوزه سرمایه بکار گرفته شده، افشای مسئولیت اجتماعی بهتری داشته اند. نتایج تحقیق نشان داد که شهرت شرکت، یک عامل تعیین کننده در افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران نبوده است. احتمالا شرکتهای با شهرت بالا، منافع حاصل از انجام و افشای فعالیتهای اجتماعی را به حد مطلوب دریافت نموده اند و در این حوزه، به کمال رسیده اند. بنابراین، لزومی برای افشای فعالیتهای جاری نمی ببینند.
This article aims to investigate the relationship between profitability and corporate reputation to explain the determinants of corporate social responsibility disclosure in Iran. This research has been conducted on companies listed on the Tehran Stock Exchange and based on the information of 127 companies for 2009-2018. In this paper, a multiple regression model in the form of panel data and fixed effects method has been used. The results showed that the company's profitability is a determining factor in disclosing corporate social responsibility in Iran. According to these findings, more profitable companies employed in the capital had better disclosure of social responsibility. The results showed that the company's reputation had not been a determining factor in disclosing corporate social responsibility in Iran. Well-known companies have received the benefits of performing and broadcasting social activities to the desired extent and have reached perfection in this area. Therefore, they do not see the need to disclose current activities
Machine summary:
در مقاله از مدل رگرسيون چندگانه در قالب داده هاي تابلويي و با روش اثرات ثابت استفاده و نتايج نشان داد که سودآوري شرکت ، يک عامل تعيين کننده در افشاي مسئوليت اجتماعي شرکتي در ايران مي باشد.
يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه اول تا سوم تحقيق نشان داد که سودآوري شرکت ، يک عامل تعيين کننده در افشاي مسئوليت اجتماعي شرکتي در ايران مي باشد.
يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه چهارم تحقيق نشان داد که شهرت شرکت ، يک عامل تعيين کننده در افشاي مسئوليت اجتماعي شرکتي در ايران نبوده است .
A Study of the Relationship between the Level of Social Responsibility Disclosure and Profit Sharing Policy in Companies Listed on the Tehran Stock Exchange, Journal of Accounting, Year 7, No. 21, pp.
Journal of Applied Accounting Research,11(3), 229–241 36) Hyeli (Lina) Kim, Eunju Woo, Muzaffer Uysal, Nakyung Kwon,(2017), The effects of corporate social responsibility (CSR) on employee well-being in the hospitality industry, International Journal of Contemporary Hospitality Management, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 30 No. 3, pp.
"The role of corporate social responsibility in the decision to buy consumers in the saturated market of food companies", Journal of Information Technology Management, Volume 6 - Number 4, pp.
(2009), “Formal corporate social responsibility reporting in Finnish listed companies”, Journal of Applied Accounting Research, Vol. 10 No. 3, pp.