Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش وفاداری هواداران بر سرسختی ذهنی بازیکنان لیگ برتر فوتسال است. پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بوده و روش انجام پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعة آماری پژوهش را کلیة بازیکنان باشگاه های لیگ برتر فوتسال تشکیل میدهند (14 تیم). تمامی بازیکنان تیمهای مس سونگون، گیتی پسند، سوهان محمدسیما قم، حفاری اهواز، آذرخش بندرعباس و شاهین کرمانشاه به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند که از این بین، 129 پرسشنامه به صورت صحیح عودت داده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة سرسختی ذهنی کوباسا (1984) و پرسشنامة وفاداری هواداران از دیدگاه بازکنان: برگرفته از پرسشنامة وفاداری مشتریان ابوالحسنی (2015) با پایایی (79/0 ≤ α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی برای بیان ویژگیهای دموگرافیک و توصیفی پژوهش استفاده شد. از شاخصهای کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع داده ها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سئوالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه گیری و مدل ساختاری از نرم افزارهای اس پی اس اس نسخة 20 و پی ال اس نسخة 0/2 (به دلیل تعداد کم نمونه های پژوهش) استفاده شد. نتایج نشان داد در سطح 95/0 وفاداری هواداران (وفاداری نگرشی و رفتاری) بر سرسختی ذهنی ورزشکاران تاثیرگذار است؛ لذا افزایش وفاداری و حمایت هواداران میتواند به بهبود فاکتورهای روانشناختی و در نتیجه بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران منجر شود.
The purpose of the present study was to investigate the role of fan loyalty on the mental toughness of the Futsal Premier League players. This study is descriptive and correlational. The purpose of the present study is based on the purpose of the field study. The statistical population of this study consists of all the players of the Futsal Premier League clubs (There are 138 players in the teams of Copa Sungun, Gityepsand, Sohan Mohammad Sima Qom, Ahvaz Drilling, Azarakhsh Bandar Abbas and Shahin Kermanshah. All players were selected as the sample of the study, out of which 129 questionnaires were returned correctly). To collect data, Kobasa Mental Hardiness Questionnaire (1984) and Fan Loyalty Questionnaire from the Perspectives Viewpoint: Abul Hassani Customer Loyalty Questionnaire (2015) with reliability (α = 0.79) was used. Descriptive and inferential statistics were used in this study. Descriptive statistics were used to express demographic and descriptive characteristics of the study. Using elasticity and skewness indices to evaluate the distribution of data (natural or abnormal) and to answer and answer research questions and to draw up a measurement model and a structural model using SPSS 20 and Smart PLS version 2.0 (due to the small number of research samples) was used. The results showed that, at the level of 0.95, fan loyalty (attitude and behavioral loyalty) had an impact on athletes' mental toughness