Abstract:
شرکتهای دانش بنیان کسب و کارهای دانش محوری هستند ک با هدف تبدیل پایدار دانش به ثروت شکل گرفته و فعالیتهای اقتصادی آنها مبتنی و همراه با فعالیتهای تحقیق و توسعه در زمینه فناوریهای نو و پیشرفته است و از این طریق منجر به توسعه اقتصاد دانش محور در کشور میشوند. شواهد متعدد حاکی از آن است که تعداد کثیری از تحقیقات توسعه فناوری در عمل با مشکل مواجه میشوند و این امر نشاندهنده پیچیدگی فرایند نوآوری و تجاری سازی است. بنابراین ضروری است تا ضمن شناسایی چالشهای پیش روی این شرکتها نسبت به ترسیم نقشه جامع و راهبردی جهت توسعه آنها اقدام گردد. هدف این پژوهش تحلیل موانع نوآوری و تجاری سازی در شرکتهای دانش بنیان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت دادهها کیفی، و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی محسوب میشود. در این پژوهش مهمترین موانع با مرور ادبیات و تایید خبرگان تعیین گردید، سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، سطح بندی و با استفاده از تحلیل MICMAC طبقه بندی شد. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه ساختاریافته استفاده شد که پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و روایی آن با نظر متخصصان تایید گردید. جامعه آماری این تحقیق از مدیران صنعت دانش بنیان کشور تشکیل که از 15 نفر از مدیران به عنوان نمونه استفاده شد. بر اساس تجزیه و تحلیل یافتهها موانع نوآوری و تجاری سازی شامل عدم ایجاد ارزش در سطح 1، درک نکردن نیازهای بازار و مشتریان، و سلب انگیزه از فن آفرینان در سطح 2، فقدان دانش تجاری سازی در سطح 3، ناکارآمدی مدیریت پروژه، توانمندیهای ناکافی نیروی انسانی، و ریسک اقتصادی در سطح 4، مشکلات مربوط به حقوق مالکیت، و فقدان زیرساخت مناسب در سطح 5، فقدان امکانات مالی، و کمبود ارتباط محکم دانشگاه و صنعت در سطح 6، چالشهای محیط تجاری، عدم انعطاف بروکراتیک، و بیثباتیهای اقتصادی در سطح 7، قرار گرفتند. همچنین چالشهای محیط تجاری، عدم انعطاف بروکراتیک، فقدان امکانات مالی، و بیثباتیهای اقتصادی در خوشه محرک قرار گرفتند یعنی متغیرهایی با کمترین قدرت وابستگی و بیشترین قدرت نفوذ و عدم ایجاد ارزش، درک نکردن نیازهای بازار و مشتریان، ریسک اقتصادی، سلب انگیزه از فن آفرینان، و فقدان دانش تجاری سازی در خوشه وابسته قرار گرفتند یعنی متغیرهایی با کمترین قدرت نفوذ و بیشترین قدرت وابستگی. در نهایت راهکارهایی برای رفع هر دسته از موانع پیشنهاد گردید.
Machine summary:
تحلیل موانع نوآوری و تجاری سازی فناوری در شرکت های دانش بنیان ایران فاطمه پاپی1، زهرا رضایی آشیانی 2، امیراحسان زاهدی3 1 لیسانس مدیریت صنعتی، دانشگاه لرستان 2 لیسانس مدیریت صنعتی، دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول) 3 دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد چکیده شرکت های دانش بنیان کسب و کارهای دانش محوری هستند ک با هدف تبدیل پایدار دانش به ثروت شکل گرفته و فعالیت های اقتصادی آنها مبتنی و همراه با فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه فناوری های نو و پیشرفته است و از این طریق منجر به توسعه اقتصاد دانش محور در کشور می شوند.
بر اساس تجزیه و تحلیل یافته ها موانع نوآوری و تجاری سازی شامل عدم ایجاد ارزش در سطح 1، درک نکردن نیازهای بازار و مشتریان، و سلب انگیزه از فن آفرینان در سطح 2، فقدان دانش تجاری سازی در سطح 3، ناکارآمدی مدیریت پروژه، توانمندی های ناکافی نیروی انسانی، و ریسک اقتصادی در سطح 4، مشکلات مربوط به حقوق مالکیت، و فقدان زیرساخت مناسب در سطح 5، فقدان امکانات مالی، و کمبود ارتباط محکم دانشگاه و صنعت در سطح 6، چالش های محیط تجاری، عدم انعطاف بروکراتیک، و بی ثباتی های اقتصادی در سطح 7، قرار گرفتند.
نتیجهگیری هدف این پژوهش تحلیل موانع نوآوری و تجاری سازی فناوری در شرکت های دانش بنیان بود که پس از مرور ادبیات و تأیید خبرگان موانع در 14 دسته قرار گرفتند و سپس با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری سطح بندی شده و نحوه ارتباط آن ها تعیین شد.