Abstract:
مفهوم انگیزش کارکنان و توجه به عواملی که باعث ایحاد انگیزه میگردد از جمله مهمترین موضوعاتی است که در بهرهوری نیروی انسانی مطرح میباشد. انگیزش کارمندان دولت، مدتهاست که از موضوعات جذاب بوده است. این تحقیق با هدف تبیین مدل و بررسی رابطه بین عوامل سازمانی (شفافیت اهداف، رهبری تحول آفرین، ویژگیهای شغلی) و غیرسازمانی (جامعه پذیری دینی، جامعه پذیری خانواده، ویژگیهای شخصیتی، ایدئولوژی سیاسی، شناسایی حرفهای و ویژگیهای جمعیت شناختی) با انگیزه خدمات عمومی (دولتی) صورت پذیرفت. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی–همبستگی انجام شدهاست. حجم نمونه شامل 324 نفر از کارکنان شهرداریهای استان خراسان رضوی بوده که به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برگزیده شدهاند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامههای ترکیبی انگیزه خدمت عمومی، عوامل سازمانی و عوامل غیرسازمانی گردآوری شد و ضریب پایایی (αکرونباخ) برای پرسشنامهها به ترتیب 822/0، 815/0 و 795/0 به دست آمد و به منظور اطمینان از تناسب شاخصها با مولفهها (بررسی روایی) از آزمون خبرگی و تحلیل عاملی اکتشافی و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. دادهها با نرمافزارهای "اس پی اس اس" و "آموس" تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین شاخصهای سازمانی و غیرسازمانی با انگیزش خدمت عمومی کارکنان وجود دارد و روابط در مدل تحقیق تایید شد و در پایان بر اساس یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی نیز ارائه گردید.
The concept of employee motivation and attention to
the factors that create motivation is one of the most
important issues in human resource productivity.
Motivation of government employees has long been an
interesting topic. This study aims to explain the model
and examine the relationship between organizational
factors (transparency of goals, transformational
leadership, job characteristics) and non-organizational
(religious socialization, family socialization,
personality traits, political ideology, professional
identification and demographic characteristics). ) Was
motivated by public (government) services. The present
study is applied in terms of purpose and descriptivecorrelation
method. The sample size includes 324
employees of municipalities in Khorasan Razavi
province who have been selected by multi-stage cluster
sampling. The required data were collected through a
combined questionnaire of public service motivation,
organizational factors and non-organizational factors
and the reliability coefficient (Cronbach's α) for the
questionnaires were 0.822, 0.815 and 0.795,
respectively. In order to ensure the fit of the indicators
with the components (validity check), expertise test and
heuristic factor analysis were used and structural
equation modeling was used to analyze the data. Data
were analyzed using SPSS and Amos software. The
results showed that there is a significant relationship
between organizational and non-organizational
indicators with public service motivation of employees
and the relationships were confirmed in the research
model and in the end, based on the research findings,
some suggestions were presented.
Machine summary:
پیش آیندهایی برای انگیزه کارمندان علیرضا منظری توکلی۱،محمدرضا بهرام زاده۲،سنجر سلاجقه۳ ۱استادیار دانشکده مدیریت و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،ایران ۲دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،ایران ۳استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران تاریخ دریافت: 09/03/1400 تاریخ پذیرش: 09/09/1400 Prerequisites For Employee Motivation Alireza Manzaritavakoli1, Mohammadreza Bahramzadeh2, Sanjar Salajegheh3 1Member of the Faculty of Islamic Azad University, Kerman Branch 2PhD Student in Public Administration, Islamic Azad University, Kerman Branch 3Assistant Professor, department of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran Received: (30/06/2021) Accepted: (29/10/2021) چکیده مفهوم انگیزش کارکنان و توجه به عواملی که باعث ایحاد انگیزه میگردد از جمله مهمترین موضوعاتی است که در بهرهوری نیروی انسانی مطرح میباشد.
این تحقیق با هدف تبیین مدل و بررسی رابطه بین عوامل سازمانی (شفافیت اهداف، رهبری تحول آفرین، ویژگی های شغلی) و غیرسازمانی (جامعه پذیری دینی، جامعه پذیری خانواده، ویژگی های شخصیتی، ایدئولوژی سیاسی، شناسایی حرفه ای و ویژگی های جمعیت شناختی) با انگیزه خدمات عمومی (دولتی) صورت پذیرفت.
نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین شاخصهای سازمانی و غیرسازمانی با انگیزش خدمت عمومی کارکنان وجود دارد و روابط در مدل تحقیق تایید شد و در پایان بر اساس یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی نیز ارائه گردید واژههاي کليدي انگیزه خدمت عمومی، عوامل سازمانی، عوامل غیرسازمانی Abstract The concept of employee motivation and attention to the factors that create motivation is one of the most important issues in human resource productivity.
A. (Eds), Public Management and Performance: Research Directions, Cambridge University Press, Cambridge and New York, NY, pp:152-177.