Abstract:
یکی از مهمترین موضوعات در نظام آموزشی دانشگاههای نسل چهارم رهبری اخلاقی میباشد؛ این پژوهش باهدف شناسایی مؤلفههای رهبری اخلاقی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. جامعۀ آماری این پژوهش که شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 480 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها با توجه به سؤالهای پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای رهبری اخلاقی در دانشگاههای ایران عبارتند از فردی، سازمانی و رفتار اخلاقی که نیاز هست
مسئولین نظام آموزشی برنامهریزی ویژهای به رهبری اخلاقی در ابعاد فردی، سازمانی و رفتار اخلاقی داشته باشند.
One of the most important issues in the educational system of fourth-generation universities is moral leadership; this study aimed to identify the components of ethical leadership from the perspective of faculty members in public universities in Tehran. The statistical population of this study, which included all members of the faculty of public universities in Tehran, was selected as a sample size using a multi-stage cluster random sampling method of 480 people. In order to evaluate the validity of the questionnaire, face validity, content, and structure were used and to calculate its reliability, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used, which showed the validity and reliability of the researcher-made questionnaire. Exploratory factor analysis and a one-sample t-test were used to analyze the data according to the research questions. The results showed that the components of ethical leadership in Iranian universities are individual, organizational and ethical behavior that is needed. The officials of the educational system should have special planning with moral leadership in individual, organizational and moral behavior dimensions.
Machine summary:
براون و همکارانش (٢٠٠٥) نيز رهبري اخلاقي را اين گونه 1 - Chen & Hou 2 - Kanungo 3 - Hartog 4 - Social learning 5 - Social exchange 6 - Langlois 7 - Systematic learning تعريف کرده اند: «نمايش رفتار مناسب به صورت هنجاري در اعمال شخصي و روابط بين شخصي و ترغيب پيروان به اين گونه رفتارها از طريق ارتباط دوجانبه ، تشويق و تصميم گيري» (١٢٠).
مديران و کارکنان در آموزش عالي بايد به رفتار مبتني بر اخلاق و تصميم گيريهاي مبتني بر اصول اخلاقي پايبند باشند و استانداردهاي صداقت ، احترام ، مسئوليت ، اعتماد و مراقبت را به طور مداوم براي دانشجويان ، استادان ، کارکنان و جامعه بزرگ تر الگودهي کنند (گرين فيلد١، ٢٠٠٤).
پژوهشگر با توجه به اينکه در اين پژوهش از روش پيمايشي استفاده نمود تا عقيده و نظر اعضاي هيئت علمي را در مورد مؤلفه هاي رهبري اخلاقي در دانشگاه جويا شود حجم نمونه را بزرگ انتخاب کرد.
تحليل سؤالات پژوهش مؤلفه هاي رهبري اخلاقي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي دولتي شهر تهران کدامند؟ ١) اجراي آزمون کفايت نمونه گيري در راستاي تحليل عاملي اکتشافي در شناسايي مؤلفه هاي رهبري اخلاقي، ابتدا بايد از اين مسئله اطمينان يافت که ميتوان داده هاي موجود را براي تحليل به کار برد يا به عبارتي، آيا تعداد داده هاي مورد نظر (اندازه نمونه و رابطه بين متغيرها) براي تحليل عاملي مناسب هستند يا خير؟ بدين منظور از شاخص KMO و آزمون بارتلت استفاده شد.