Abstract:
استفاده از الگوها، به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای معماری، به منظور خلق معماری ماندگار، اهمیت دارد. یکی از اجزای الگوها در معماری، هنر گرهچینی است که در هندسهاش، اعداد مهمترین مؤلفه و مبنای نامگذاری است. به نظر میرسد با آگاهی از معانی اعداد و بهکارگیری صحیح آنها در مکانهای متفاوت، بتوان در تمدنهای دینی و به دور از مسائل اعتقادیِ تمدنهای غیردینی، الگوهایی کاربردی، ماندگار و جاودانه برای استفاده از گرهچینی مطرح کرد. این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی الگوهای معنایی اعداد را به عنوان متغیر میانجی، میانِ گرهچینی و اعتقادات تمدن بشری، بررسی کرده و از مقایسه تطبیقی معنای اعداد در تمدنها، کاربرد گرهچینی در مکانهای مختلف را بیان میکند. نتایج نشان میدهد با آگاهی از جنبههای معنایی اعداد میتوان گرههای دوازده را در بیشتر تمدنها کهنالگو دانست و از گرههای هشت به عنوان الگوی خاص و غالب ادیان نام برد، اما شواهدی برای نسبتدادن گرههای خاص به تمدنهای غیردینی وجود ندارد.
It is important to use patterns as one of the most important components of architecture in order to create sustainable architecture. One of the components of patterns in architecture is the art of Chinese knotting, in the geometry of which numbers are the most important factor and basis of naming. It seems that by knowing the meanings of numbers and their correct use in different places, and far from the doctrinal issues of secular civilizations, it is possible to introduce practical, lasting and eternal patterns for the use of Chinese knotting in religious civilizations. Using the descriptive-analytical method, this study examines the semantic patterns of numbers as a mediating variable between Chinese knotting and the beliefs of human civilization, and through a comparative examination of the meaning of numbers in civilizations, expresses the use of Girih in different places. The results show that by knowing the semantic aspects of numbers, twelve knots can be considered as an ancient model in most civilizations and eight knots can be named as a special and dominant pattern of religions, but there is no evidence to attribute special knots to secular civilizations.
Machine summary:
جدول ١: نمونه اي از کاربرد گره چينيها در تمدن ها (منبع : نگارندگان ) گره بر پايه عدد سه / / / نمونه اي از شماي هندسي گره مسجد جامع يزد استفاده در کليساهاي مسحيت (السعيد و پارمان ، ١٣٧٧: ٨٥) (السعيد و پارمان ، ١٣٧٧: ٦٩) (١٨٩٩:٢٥ ,Geldart) گره بر پايه عدد چهار / / نمونه اي از شماي هندسي گره عالي قاپو وابيانه نشانه سعادت و خوش يمني در بوديسم (Mayer, 1849: 16) (فرشته نژاد، ١٣٥٦: ١٤) (Beer, 2003: 11) / / / اسواستيکا(Swastika)، صليب مقدس يهود گره سليمان (Solomon‟s knot ) نماد خوشبختي در هند، مصر، يونان ، ژاپن ، کره (١٢٢ :٢٠٠٩ ,Nozedar) در کليساي آکوليا( Basilica of و چين ( Aquileia (هال ، ١٣٨٠: ٥؛ ١١ :١٨٩٤ ,Wilson) (Vranesevic and Erdeljan, 2015: 103; Nozader, 2009: 187) گره بر پايه عدد پنج / / گنبد کبود مراغه گنبد سلطانيه زنجان پنجره کليساي جامع اميانز( Amiens (ماهرالنقش ، ١٣٨١: ٦٥) (نگارنده ، خرداد ١٣٩٨) ( Cathedral (Ramzy, 2015: 151) گره بر پايه عدد شش / / / نمونه اي از شماي هندسي گره شش چهلستون ستاره داوود(Star of David ) (Mayer, 1849: 20) (فرشته نژاد، ١٣٥٦: ٣٨) ( :٢٠١٤ ,Kaplan and Cantz (1 / / / نمونه اي از شماي هندسي گره گل زندگي در معبد آبايدوس (Abydos ) مسجد قيسون مصر (Mayer, 1849: 20) ,Melchizedek and Pinyan) (پورپيرار، ١٣٧٦: ٦٢ / ١٧١) 1999: 33; Nozadar, 2009: 89) گره بر پايه عدد هشت / / / نمونه اي از شماي هندسي گره چهلستون ستاره خداي لاکشيمي(Lakshimi ) (١٩ :١٨٤٩ ,Mayer) (کيان مهر و خزايي، ١٣٨٥: ٣٦) خداي ثروت در بوديسم (Nozedar, 2009: 190) گره بر پايه عدد ده / / / نمونه اي از شماي هندسي گره خانه اخوان گازرگاه ، هرات ، افغانستان (السعيد و پارمان ، ١٣٧٧: ٩٩) (کيان مهر و خزايي، ١٣٨٥: ٣١) (السعيد و پارمان ، ١٣٧٧: ١٠١) گره بر پايه عدد دوازده / / نمونه اي از شماي هندسي گره قبه الصخره ، اورشليم مسجد جامع يزد (ماهرالنقش ، ١٣٨١: ٦٣) (السعيد و پارمان ، ١٣٧٧: ١٢٠) (ماهرالنقش ، ١٣٨١: ٥٤٩) ٢.