Abstract:
این پژوهش بدنبال ارائه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در سیستم فرماندهی و کنترل بوده که با تحقیق درباره «مدیریت دانش» و «فرماندهی و کنترل» به شناسایی ابعاد موضوع پرداخته است. اگر این پدیده اتفاق نیافتد، دانش ضمنی به دانش صریح تبدیل نشده و در مجموع تصمیمات و تجربیات که فلسفه مدیریت دانش است در مجرای تصمیم گیری، فرماندهی و مدیریت مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. در این پژوهش ضمن بهره گیری از نظریه پردازی داده بنیاد، مصاحبه با 10 نفر خبره (که از خبرگان، صاحب نظران، فارغ التحصیلان و شاغلین پُست های کلیدی مرتبط با موضوع می باشند) انجام شده که در کدگذاری باز، 148 گزاره مرتبط استخراج گردید و در مرحله کدگذاری محوری به 21 مقوله تقسیم شد و در کدگذاری انتخابی 8 بُعد کلی استخراج شده و الگوی نهایی پژوهش طراحی گردید. این الگوی مشتمل بر 6 گام حیاتی در سیستم فرماندهی و کنترل شامل: جمع آوری، ذخیره سازی، تجمیع، داده کاوی، تحلیل و پردازش، تصمیم گیری و همچنین 7 بُعد چرخه مدیریت دانش شامل جمع آوری دانشی، اعتبارسنجی دانشی، تجمیع دانشی، داده کاوی دانشی، پردازش و تحلیل دانشی، تصمیم گیری دانشی و بازخوردگیری دانشی می باشد.
This research seeks to provide a model for implementing knowledge management in the command-and-control system, and has identified the dimensions of the issue by a thorough research on "knowledge management" and "command and control". If this phenomenon does not occur, tacit knowledge will not become explicit knowledge and in general, decisions and experiences that are the philosophy of knowledge management will not be used in decision-making, command and management. In this research, while using data-based theorizing, the interviews were conducted with 10 experts (who are experts, thinkers, graduates and employees of key positions related to the subject). In open coding, 148 related statements were extracted. In the axial coding stage, it was divided into 21 categories and in the selected coding, 8 general dimensions were extracted and the final research model was designed. This model includes 6 vital steps in the command-and-control system namely: collection, storage, aggregation, data mining, analysis and processing, and decision making, as well as 7 dimensions of knowledge management cycle namely: knowledge collection, knowledge validation, knowledge aggregation, data knowledge mining, knowledge processing and analysis, knowledge decision making and knowledge feedback.
Machine summary:
در حال حاضر يک سازمان نظامي، ميبايست ضمن بروزرساني همه جانبه سيستم (نظام ) فرماندهي و کنترل خود، نسبت به پياده سازي مديريت دانش در اين نظام ، گام برداشته تا بتواند با کاهش حداکثري خسارات و خطرات احتمالي وارده ، نسبت به آينده پژوهي مبتني بر دانش حاصل از تجربيات مختلف عرصه هاي فعاليت نظامي، فرهنگي، اقتصادي، سازندگي و اجتماعي خود در مقوله فرماندهي و کنترل نيز اهتمام ورزد.
اگر به يک سيستم فرماندهي و کنترل به عنوان منبعي غني براي توليد دانش و تجارب سازماني بنگريم ، فقدان اجرا و پياده سازي چرخه مديريت دانش در آن بسيار حائز اهميت و قابل تأمل ميباشد که اين مهم موجب از دست رفتن حجم عظيمي از دانش فردي و سازماني و همچنين تکرار اشتباه و خسران در حوادث و بحران هاي مشابه خواهد بود؛ لذا مهم ترين هدف تعريفي براي اين تحقيق ، دانشي کردن فرماندهي و کنترل و انتخاب الگوي مناسب براي پياده سازي مديريت دانش در يک سيستم فرماندهي در نظر گرفته شده است .
97 اين تحقيق بدنبال آن است که الگوي پياده سازي مديريت دانش را در سيستم فرماندهي و کنترل ارائه داده و تبيين نمايد.
الگوي کلان پياده سازي چرخه هاي مديريت دانش در يک سيستم فرماندهي و کنترل (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٧.
الگوي تفصيلي پياده سازي چرخه هاي مديريت دانش در يک سيستم فرماندهي و کنترل بر اساس اين مدل نهايي، براي سيستم فرماندهي و کنترل ايده آل ، شش گام عملياتي تعريف شد که در مدل فوق بصورت طبقات رنگي هرم نمايش داده شده و عبارتند از: 121 ١.