Abstract:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و توسعهی یک چندرسانهای (نرمافزار) برای آموزش نشانهها (حروف الفبا) به دانشآموزان کلاس اول ابتدایی (ترک زبان) انجام گرفت. روش انجام پژوهش از نوع کیفی (چندروشی) با رویکرد اکتشافی- تکوینی است. جامعهی هدف شامل کلیهی دانشآموزان (دختر و پسر) 6 تا 7 سالهی کلاس اول ابتدایی استان همدان و مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 12 نفر از دانشآموزان (دختر و پسر) روستای یکله، منطقهی قهاوند شراء است که با روش نمونهگیری هدفمند و از نوع مبتنی بر ملاک از گروه در دسترس انتخاب شدند و نیز متخصصان چندرسانهای آموزشی که با همین سازوکار انتخاب شدند. مطالعهی موردی از طریق راهبرد گردآوری دادهی مبتنی بر مصاحبه، مشاهده و همچنین اسنادکاوی (مربوط به اجرای چندرسانهای در میدان عمل) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش 4 مرحلهای توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش شامل 3 مؤلفهی اصلی (گرافیکی- صوتی، روش آموزش با چندرسانهای و نهایتاً جمعبندی آموختهها) و 7 مؤلفهی فرعی و 22 راهبرد طراحی است. همچنین روند طراحی آموزشی بر اساس الگوی طراحی و توسعهی مدل 4 مرحلهای ایورس و بارون؛ یعنی، تصمیمگیری (برنامهریزی و تعیین اهداف، تعیین مهارتهای پیشنیاز، سازماندهی، مدیریت بارش مغزی و فعالیت پژوهش)، طراحی (طرح محتوا، ساخت روندنما، طرح صفحه، ساخت استوریبرد و سنجش تکوینی)، تولید (مدیریت تولید رسانهای، تسهیل فعالیتهای چندرسانهای و سنجش تکوینی)، ارزشیابی (سنجش یادگیرندگان، اعتباریابی و اصلاح)، انجام شد. نتایج حاصل از یافتهها بیانگر تسریع و تسهیل یادگیری حروف الفبای فارسی بود.
The present study aimed to design and develop a multimedia to instruct the alphabetic signs to first-grade elementary students talking Turkish. The research method was qualitative (multi-method) using an exploratory-developmental approach. The population includes all students (girls and boys) 6 to 7 years old from the first-grade elementary students in Hamedan and the participants were 12 students from Yekaleh village of Qahavand Shera region, selected with purposeful sampling method and categorized based on available criteria. Also, the educational multimedia specialists were selected with the same mechanism. The case study was done by strategies such as interviews, observations, and document-mining (reports about multimedia implementing in the field). The 4 -step method (description, analysis, inference, and explanation) was used to analyze the data. Findings include 3 main components (graphic-audio elements, multimedia teaching method and finally summarizing the learning) and there were 7 sub-components and 22 design strategies. Also, the instructional design process based on the design and development model of Ivers & Barron: decision-making (planning and setting goals, determining the skills of the advance, organizing, managing brainstorming and research activities), designing (content design, designing flowchart, page layout, storyboard, and developmental measurements), development(managing media production, facilitating multimedia activities and developmental assessment) and evaluating (measuring learners, validation and correcting). The results of the findings demonstrated the acceleration and facilitation of learning alphabetical signs.
Machine summary:
بنابراین ، براساس چنین دیدگاهی و به منظور تولید دانش در این وادی، پژوهش حاضر انجام شده است تا یک نرم افزار چندرسانه ای برای آموزش الفبا یا نشانگان فارسی به کودکان طراحی، تولید و نهایتا طی یک سال تحصیلی به صورت موردی اجرا و ارزشیابی شود که 1.
علیرغم دشوار بودن یادگیری نشانه های الفبا برای یادگیرندگان نسل جدید، به ویژه دانش آموزانی که زبان مادری آن ها فارسی نیست (ترکزبان در این پژوهش )، میتوان گفت تا زمان انجام این پژوهش و وجود چندرسانه ای و نرم افزاری که بر اساس اصول طراحی آموزشی اثربخش و صحیح تولید شده باشد، اندک بود.
پژوهشگر در این پژوهش (که خود معلم کلاس اول ابتدایی بود و چند سال در این زمینه تجربه کسب کرده است ) بر آن است که با استخراج مؤلفه های تأثیرگذار در یادگیری زبان آموزان غیرفارسیزبان پایه ی اول ابتدایی و در راستای حل مسئله ی کاربردی جامعه ، یک چندرسانه ای برای آموزش نشانه های الفبای فارسی طراحی و تولید نماید.
بنابراین پژوهش حاضر بر اساس چارچوب نظری ارائه شده در بالا شکل گرفت و تمام تلاش پژوهشگران این بوده است که تا حد ممکن این چارچوب در طراحی و تولید نرم افزار چندرسانه ای آموزش حروف الفبا (نشانگان فارسی) به دانش آموزان غیرفارسی زبان به خوبی انعکاس یابد.
از منظر تصمیم گیری در طراحی و توسعه ی چندرسانه ای: در این مرحله یافته های این پژوهش با یافته های ژان ژائو )٢٠١٣ ,Zhao(، تکین و گالو )٢٠١١ ,Gull &Tekin (، گرین )٢٠١١ ,Green(، پیتر )٢٠١٠ ,Peter(، مایر )٢٠٠٩ ,Mayer(، ریموند )٢٠٠٨ ,Raymond(، پلوسکی )٢٠٠٦ ,Plosky(، لیبرمن (١٩٨٧ ,Lieberman)، الیاسی و همکاران )٢٠١٦ ,.