Abstract:
مطابق قانون. بیمة مرکزی چ ا ایران موظف است در محاسبة حق بیمههای رشتة بیمهای خسارات وارد شده
به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» ویژگیهای راننده نیز مورد توجه قرار دهد؛ از لی نروء در
این مقاله با استفاده از دادههای یک شرکت بیمه ط ی ششسال به بررس ی نحوة اثرگذاری ویژگ ی سن
بیمهگذاران بر وقوع خسارتها پرداختهایم. نتایج آزمون دو نمونهای کولموگروف-اسمیرنف» گویای اثر گذاری
ویژگی سن بر وقوع خسارتها است. بهدلیل تفاوت جمعیت سنی بیمهگذاران چهار گروه اصلی وسایل نقلی 4
محاسبات, برای گروههای مختلف خودرو بهصورت مجزا انجام شده است. با استفاده از احتمال شرطی,
احتمال وقوع خسارت را برای هر ردة سنی محاسبه نمودهایم. همچنین براساس سه ویژگ ی ثبت شده از
بیمهگذاران شامل سنء جنسیت و نوع مشتری درخت تصمیم را محاسبه نمودهایم. براساس نتایجء در
خودروهای سواری, بارکش و موتورسیکلت. احتمال وقوع خسارت بهترتیب برای بیمهگذاران با سنین کمتر از
بیمهگذاران این سنین حق بیمة بالاتری میباید دریافت شود. همچنینء بیش از 7۵۰ از خسارتهای منجر به
آسیبهای جانی در تمام انواع خودروء متعلق به رانندگانی است که بیمهگذار نبودهاند؛ بنابراین خودروهایی
که رانندگان متعدد دارند»ء میباید حق بیمة بالاتری پرداخت کنند. ویژگی سن بیمهگذاران خودروهای اتوکار
تاثیر قابلتوجهی بر نرخ خسارتها نداشته است.
According to Note 1, Article 18 of Third Party Liability (TPL) Insurance Law 1395 (2016), Central Insurance of I. R. Iran (CII) in cooperation with Law Enforcement Force of I. R. Iran is obliged to work out to allow for the issuance of TPL policy based on the characteristics of the driver by the end of Sixth Five-Year Development Plan. As a result, in the premium calculation and the third-party claims, the characteristics of the driver must be taken into account. Thus, using six-year data from an insurance company, the effect of the policyholders’ age on the incurred damages are investigated. In this study, initially, with the help of Kolmogorov-Smirnov two-sample test, the age distribution of the reckless policyholders and drivers were compared. The results indicated that ‘age’ characteristic plays a role in causing damages. Due to the age differences among policyholders and the four major vehicle types, the calculations were distinctively performed based on each set of vehicles. Using conditional probability, the possibility of damages caused by different age groups was measured. Furthermore, the decision tree model was developed based on the three registered characteristics of the policyholders including age, gender, and type of customer. The results indicated that among the passenger cars, trucks, and motorcycles, the probability of damages caused by policyholders having less than 22, 30, and 25 years of age is respectively considerably high. Thus, according to actuarial principles, these policyholders must reasonably pay more premiums. The results further showed that more than 50% of the claims that involved fatality in all types of vehicles were related to drivers that had no insurance policy. Therefore, several drivers that share the same vehicle must pay more premiums. The age characteristic of the policyholders does not have any significant effect on claims involving buses or vans.