Abstract:
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. روش انجام پژوهش، آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری شامل خبرگان، صاحبنظران، رؤسای دانشگاهها و دانشکدهها، معاونین، مدیران گروهها و اعضای هیئتعلمی واحدهای مختلف دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس به تعداد 2156 نفر بود. روش نمونه گیری بخش کیفی، هدفمند معیاری با حجم نمونه 20 نفر بود. همچنین در بخش کمی از روش نمونه گیری تصادفی با حجم 326 نفر استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی شامل دو بخش، مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی و بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش عالی در بخش کتابخانه ای بود، در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری داده ها استفاده شد. تجزیهوتحلیل داده ها در بخش کیفی بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. همچنین در بخش کمی، برای تجزیهوتحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین برازش مدل از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کمی نرم افزارهای Spss-23 و Lisrel-8 بکار رفت. نتایج بهدستآمده به شناسایی 29 مؤلفه و 6 بعد منجر شد و درنهایت مدل پژوهش ارائه شد. نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد به ترتیب: بعد آموزشی (0.78)، بعد پژوهشی (0.70)، بعد خدماتی (0.64)، بعد اخلاقی (0.61)، بعد فرهنگی (0.57) و بعد اجرائی (0.50) بر توسعه حرفه ای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی تأثیر داشتند و شاخص های برازش هنجار شده بنتلربونت، برازش نسبی، برازش افزایشی، شاخص های تطبیقی مدل نشان داد که مدل ساختاری طراحی شده از برازش مطلوبی برخوردار بود.
Abstract
The aim of present study was to present a model of professional development of faculty members of Islamic Azad University. The research method was exploratory. The statistical population of the study included 2156 experts, thinkers, deans of universities and colleges, deputies, and heads of department and faculty members of different units of Islamic Azad universities in Fars province. In the qualitative section, using a purposeful sampling method, a sample size of 20 people was selected. Also, in the quantitative section, using a random sampling method, a sample size of 326 people was used. Data collection tools in the qualitative section included two parts of semi-structured interviews in the field section and review of upstream documents and higher education documents in the library section. In the quantitative section, a researcher-made questionnaire was used to collect data. Data analysis in qualitative section was performed based on content analysis. Also, in the quantitative section, confirmatory factor analysis was used to analyze the data and structural equation modelling was used to determine the model fit. In the quantitative section, Spss-23 and Lisrel-8 software was used. The results led to the identification of 29 components and 6 dimensions and finally, the research model was presented. The results showed that each of the dimensions of educational dimension (0.78), research dimension (0.70), service dimension (0.64), ethical dimension (0.61), cultural dimension (0.57) and executive dimension (0.50), respectively, had an impact on professional development of faculty members of Islamic Azad University. Also, Bentler-Bonett Normed Fit Index, incremental fit index, and comparative indices of the model showed that the designed structural model had a good fit.