Abstract:
درسازمان های پیشرفته تصمیمات و راهبردهای مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم بکارگیری مدیریت دانش است. تولید محصول با کیفیت بالا برای پاسخگویی به تقاضای بازار و تحویل به مقدار و به موقع به مشتریان از مهمترین اهداف واحدهای تولیدی می باشد. از این رو مسئله خدمت رسانی و تحویل کالا به مشتریان اهمیت ویژه ای دارد که با توجه به آن راهبرد شرکت در تعامل با مشتریان مشخص می گردد. بنابراین مدیریت این راهبرد نیازمند تصمیمات آینده نگر و طراحی ظرفیتهای جدید با رویکردی جامع و به هم پیوسته است و نمیتوان از طریق نگرش ایستا به آن دست یافت. همچنین مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و بهبود خدمت رسانی به مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به همین منظور، در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی پویا برای ارزیابی تاثیر مدیریت دانش بر بهبود خدمات به مشتریان در چارچوب تفکر سیستمی هستیم این پژوهش در یک شرکت تولید محصولات پتروشیمی در یک بازه زمانی 20ساله مورد مطالعه قرار گرفته است.که با تایید خبرگان در این حوزه، ابتدا متغیرهای اصلی شناسایی و روابط آن ها در قالب حلقه های علی تدوین گردیده، سپس با طراحی مدل اصلی در قالب نمودار انباشت جریان تکمیل ودر نرم افزار Vensim شبیه سازی می شود که در نهایت با ارائه راهبرد پیشنهادی، در انتهای بازه زمانی مورد مطالعه میزان خدمت رسانی به مشتریان به میزان 15درصد بیشتر می شود که منجر به پوشش تقاضای بیشتر به میزان 12درصد در کل سیستم می گردد.
In advanced organizations, the decisions and strategies of managers throughout the supply chain require the use of knowledge management. Production of high quality product to meet market demand and delivery in quantity and on time to customers is one of the most important goals of production units. Therefore, the issue of service and delivery of goods to customers is of special importance, according to which the company's strategy in interaction with customers is determined. Therefore, the management of this strategy requires forward-looking decisions and the design of new capacities with a comprehensive and interconnected approach and can not be achieved through a static approach. Also, knowledge management in different organizations has been adapted by effective use of resources and improving customer service and achieving competitive advantage. In this study, we seek to provide a dynamic model to evaluate the impact of knowledge management on improving customer service in the framework of system thinking. This study has been studied in a petrochemical company over a period of 20 years. In this field, first the main variables are identified and their relationships are formulated in the form of causal loops, then completed by designing the main model in the form of flow accumulation diagram and simulated in Vensim software, which finally presents the proposed strategy at the end of the period. Finaly, the amount of customer service increases by 15%, which leads to more demand coverage by 12% in the whole system.